Det här är Martin
Han är mer än en skaderådgivare. Han är också väktare av det mest värdefulla.
Martin är en sann bilentusiast. Runt 75 olika bilar har avlöst varandra på garageuppfarten, var och en noga utvald och minutiöst skött. Men trots det brinnande bilintresset är det kunden som är det tveklöst viktigaste för honom i rollen som skaderådgivare för Ifs bilmärkesförsäkringar.
”Det är alltid människan jag sätter i första rummet – bilen är bara plåt och lack. För mig handlar det om att hjälpa kunden så mycket jag kan oavsett vad som hänt. Det finns ingen skada som är för liten, och alla har sina egna individuella upplevelser som jag måste möta dem i.”
En bärgning utanför boxen kan göra stor skillnad
- Oavsett vad kunden råkat ut för är det min uppgift att se till så att skadehanteringen blir så friktionsfri som det bara går, säger Martin. Om vi ska ha nöjda kunder måste vi hjälpa dem hela vägen. De ska känna att vi finns vid deras sida under hela processen från start till mål. Och är det personskador inblandade ringer jag alltid upp efter ett par veckor bara för att fråga hur kunden mår.
Martin strävar efter att göra det lilla extra när det verkligen kört ihop sig. Han berättar om en familj som råkade ut för motorhaveri 25 mil hemifrån. En händelse som på grund av coronapandemin fick honom att tänka utanför boxen.
- Normalt bärgas bilen till närmaste verkstad. Därefter får kunden själv hämta upp bilen efter reparationen. Men att hänvisa till en lång resa med tåg för att få tillbaka bilen kändes inte bra när smittan skenade. Jag såg till att den kunde lagas på en verkstad nära familjens hem istället. En liten detalj i det stora hela, men som betydde mycket i den speciella situation som rådde just då.
Hållbarhet och kundnöjdhet går hand i hand
Ingen dag är den andra lik som skaderådgivare och det är något som motiverar Martin. Han får användning av både sin analytiska förmåga och sitt intresse för människor i det dagliga arbetet.
Vill du veta mer?
Läs mer om hur det är att jobba på If och se vilka lediga roller vi har just nu. Kanske hittar du något får dig att vilja ta nästa steg i karriären. Se lediga tjänster i rollen som Skaderådgivare:
- Det finns lika många olika skador som kunder, säger Martin. Det är det som gör jobbet så kul – att det är så föränderligt. Jag drivs särskilt mycket av de lite mer komplexa uppdragen. Där jag får arbeta nära både kunden men också mina fantastiska kollegor i teamet och kanske andra avdelningar här på If. Det kan verkligen vara ett teamwork att komma fram till den bästa lösningen.
Även om störst fokus alltid är på kunden så finns det flera parametrar att ta hänsyn till när en skada ska åtgärdas. Hållbarhet är ett viktigt område på If, som strävar efter att alla reparationer ska ske med ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.
- Vi samarbetar med auktoriserade verkstäder som precis som vi arbetar mot tydliga hållbarhetsmål, säger Martin. Sedan gäller det att tänka till och föreslå smarta åtgärder ur ett miljöperspektiv. Det kanske går att polera bort en skada istället för att lacka om hela dörren. Och vid brandskador kan bilen faktiskt ofta räddas genom ett bra saneringsarbete. Jag ser det som att det tänket gynnar både vår värld och våra kunder – för ett bra hållbarhetsval går ofta hand i hand med en snabb och smidig kundresa.