Skadeanmälan
Vi gör det enkelt för dig när du har råkat ut för en skada. I de flesta fall behöver du bara kontakta oss en gång och vi sköter resten.
Så går det till
1. Anmäl skadan
Anmäl skadan på webben, kontakta närmaste verkstad eller ring oss.
2. Du får besked
Vi eller verkstaden lämnar besked. Oftast får du veta detta inom ett par timmar.
3. Bilen repareras
Verkstaden reparerar din bil med originaldelar.
4. Du hämtar bilen
Verkstaden kontaktar dig när bilen är klar att hämtas.
5. Betala
Du betalar eventuell självrisk till verkstaden. Sedan är det klart och du kan rulla vidare.
Om bilen inte är lönsam att reparera
Om det lönar sig att reparera bilen så repareras den alltid med med originaldelar på en verkstad som vi utser. Men om vi bedömer att reparation inte lönar sig ersätter vi motsvarande bilens marknadsvärde omedelbart före skadan.
Om du fått en parkeringsskada
Om din bil skadas av ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon när den står parkerad – parkeringsskada – kan du ha rätt att få ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Parkeringsskada ska anmälas till oss.
Om du inte är nöjd
Om du inte är nöjd kan du få ditt ärende omprövat av kundombudsmannen.
Vad är vagnskadegaranti?
Vagnskadegarantin täcker skador som har uppstått vid trafikolycka eller en singelolycka. Den ersätter också skador på bilen som uppstått genom annan yttre händelse såsom skadegörelse. På vagnskadegarantibeviset står självrisken på vagnskadegarantin. När du har en gällande vagnskadegaranti behöver du bara halvförsäkra din bil.
För dig som kör MG
När du köper eller privatleasar en ny MG ingår vagnskadegaranti i tre år. Garantigivare för vagnskadegarantin är Hedin MG Sweden AB och dom har givit If Skadeförsäkring AB uppdraget att administrera den.