Skadeanmälan

Vi gör det enkelt för dig när du har råkat ut för en skada. I de flesta fall behöver du bara kontakta oss en gång och vi sköter resten. 

Anmäl skada

Så går det till

1. Anmäl skadan

Anmäl skadan på webben, kontakta närmaste verkstad eller ring oss.

2. Du får besked

Vi eller verkstaden lämnar besked. Oftast får du veta detta inom ett par timmar.

3. Bilen repareras

Verkstaden reparerar din bil med originaldelar.

4. Du hämtar bilen

Verkstaden kontaktar dig när bilen är klar att hämtas.

5. Betala

Du betalar eventuell självrisk till verkstaden. Sedan är det klart och du kan rulla vidare.

Om bilen inte är lönsam att reparera

Om det lönar sig att reparera bilen så repareras den alltid med med originaldelar på en verkstad som vi utser. Men om vi bedömer att reparation inte lönar sig ersätter vi motsvarande bilens marknadsvärde omedelbart före skadan.

Om du fått en parkeringsskada

Om din bil skadas av ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon när den står parkerad – parkeringsskada – kan du ha rätt att få ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Parkeringsskada ska anmälas till oss. 

Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd kan du få ditt ärende omprövat av kundombudsmannen.

Vad är vagnskadegaranti?

Vagnskadegarantin täcker skador som har uppstått vid trafikolycka eller en singelolycka. Den ersätter också skador på bilen som uppstått genom annan yttre händelse såsom skadegörelse. På vagnskadegarantibeviset står självrisken på vagnskadegarantin. När du har en gällande vagnskadegaranti behöver du bara halvförsäkra din bil.

För dig som kör MG

När du köper eller privatleasar en ny MG ingår vagnskadegaranti i tre år. Garantigivare för vagnskadegarantin är Hedin MG Sweden AB och dom har givit If Skadeförsäkring AB uppdraget att administrera den.

Läs mer och anmäl skada på din MG