Frågor och svar om hälsodeklarationen
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om den hälsodeklaration som behöver fyllas i när du köper livförsäkring, sjukkapital och sjukförsäkring.
Om du inte hittar svaret på din fråga kan du ringa kundservice på telefon 0770-82 00 01 så hjälper de dig vidare.
En elektronisk hälsodeklaration mejlas ut i samband med köp av försäkringen eller vid höjning av försäkringsbeloppet för livförsäkring, sjukkapital och sjukförsäkring. Hälsodeklarationen finns även att hitta på Mina Sidor. Du signerar enkelt med Mobilt BankID.
Det går även bra att fylla i hälsodeklarationen genom att skriva ut blanketten här; ladda ner dokumentet Ansökan och hälsodeklaration.
Skicka ansökan till:
If Skadeförsäkring
P10
106 80 Stockholm
Försäkringarna börjar gälla tidigaste dagen efter den dag du ansökte om dem, under förutsättning att vi kan bevilja försäkring. Du får besked direkt efter inskickad hälsodeklaration.
Den som ska omfattas av försäkringen ska fylla i hälsodeklarationen. Det betyder att du som är medförsäkrad ska fylla i din egen hälsodeklaration. Du behöver inte kontakta eller besöka läkare.
Ring oss på 0770-82 00 01 om du har frågor. Är du osäker på om du haft några av de symtom som vi efterfrågar kan du fråga din husläkare eller vårdcentral för säkerhets skull.
För att du ska få rätt försäkring till rätt pris. Felaktiga uppgifter kan få till följd att försäkringen inte gäller. Om vi undrar över något så kontaktar vi dig. Efter det gör vi en bedömning och meddelar dig.
Förmodligen inte, men vi gör en individuell bedömning för varje hälsodeklaration som kommer in. För att vi ska kunna ge dig rätt försäkringsskydd är det viktigt att du ger oss så mycket information som möjligt. Ring oss gärna om du har några funderingar.
Många sjukdomar påverkar inte försäkringen. I andra fall handlar det oftast om att säkerställa att du får rätt typ av försäkringsskydd.
Vi kommer bara att kontakta läkare om det är någonting vi undrar över. Innan vi gör det måste du ha lämnat ditt samtycke. Det ger oss möjlighet att hämta in uppgifter som vi behöver för att kunna ge dig ett så bra försäkringsskydd som möjligt.
När du har beställt en livförsäkring, sjukkapital eller sjukförsäkring behöver du svara på några frågor om din hälsa, göra en hälsodeklaration, för att försäkringen eller ändringen ska börja gälla. Frågorna i hälsodeklarationen ställer vi för att kunna ge dig rätt försäkringsskydd för ditt behov.