Nästan varje dag inträffar en översvämning, en storm eller en naturkatastrof någonstans i världen.
På If förstärker vi nu vår övergripande strategi för riskbedömning av naturkatastrofer. Målet med vårt kompetenscenter för naturkatastrofer är att öka kompetensnivån inom området som rör naturkatastrofer på If, och att stödja våra kunder samt erbjuda åtgärder som kan minska deras risk att drabbas av naturkatastrofer.
Arbetar för att minska påverkan
För att uppnå detta har vi organiserat våra medarbetare och kompetenser så att vi enkelt kan samla in information för att underlätta en djupgående riskbedömning av våra kunders exponering för naturkatastrofer. Genom Ifs insikter om risker till följd av naturens krafter, kan vi stödja våra kunder, inte bara efter en naturkatastrof, utan även förebyggande.
– Om en kund bygger en ny fabrik, kan vi kartlägga hur allvarlig risken för naturkatastrofer är på just den platsen. Vi kan hantera risken för översvämningar, och vi kan stödja kontinuitetsplaner för hur ett företag bör förbereda sig och agera under och efter en nödsituation. Prevention kan byggas in i konstruktionen på en plats, säger Holmqvist.
– Över hela världen expanderar vi som samhällen våra städer och bygger mer och mer på kanske mindre lämplig mark. Människor vill gärna bo där vädret är varmt, men dessa områden kan också vara exponerade för orkaner och tyfoner. Vi vill gärna bo nära vatten, men det är också där som det finns risk för översvämningar och blåst. En annan megatrend med NatHaz-exponering är miljöanpassning av ekonomin. Sol- och vindkraftsparkerna som behövs för denna övergång ligger ofta i områden som drabbas av naturkatastrofer. Energisektorn måste bygga och säkra dessa tillgångar på ett bra sätt, och försäkringsbranschen är en del av ekvationen för att stödja en säker konstruktion och hantering av dessa risker.