Anmäl skada på tjänsteresa

Anmäl i första hand online. Välj om det gäller tjänsteresa eller utlandsplacering. Vid akut sjukdom eller olycksfall som kräver vård ringer du oss. Anmäler du ett ärende som gäller någon annan så kommer vi be om en fullmakt från den personen innan vi kan handlägga ärendet.

Tjänsteresa Utlandsplacering

Sjuk eller skadad?

Vid akut sjukdom eller olycksfall som kräver vård kontaktar du vår resehjälp direkt. Vi hjälper dig snabbt med konsultation och vård på plats. Hur du kontaktar oss beror på om det är akut och om du är på tjänsteresa eller utlandsplacering.

Om du inte är akut sjuk eller skadad

Om det inte är akut kan du ringa oss för rådgivning på +46 771-815 818 eller skicka ett mejl till travel@if.se. Har du redan uppsökt vården anmäler du enklast skadan online för att ansöka om ersättning för utläggen.

Vid akut sjukdom eller skada

Resehjälp på tjänsteresa

Telefon: +46 8 121 88 008
Mejl: travelcare@if.se

Resehjälp på utlandsplacering

Telefon: +46 8 121 88 010
Mejl: medassist@if.se
Mejl om du är i USA: expatassistusa@if.se

Digitalt försäkringskort

Ha gärna ditt digitala försäkringskort i mobilen när du är på tjänsteresa. Där finns försäkrings- och kontaktinformation som hjälper om du blir sjuk eller råkar ut för en skada. Du kan ladda ner ett digital försäkringskort här.

Hitta vård nära dig genom att tillåta platsdelning

Eller sök en plats i världen

. . .

Tjänsteresa eller utlandsplacering?

Detta gäller på resan

Om ditt bagage blir försenat

Om ditt bagage blir försenat på utresan har du möjlighet att inhandla de nödvändigaste kläderna och hygienartiklarna du behöver för att genomföra tjänsteresan. Inköp av medicinskt nödvändiga läkemedel ersätts också. Be om PIR rapporten på flygplatsen och spara kvitton för inköp. Maxbelopp framgår av försäkringsbrevet.

Om ditt bagage är borttappat

Om ditt bagage inte kommit fram under resan och flygbolaget bekräftar att bagaget är borta (Inte försenat) har du rätt att få ersättning från flygbolaget eller researrangören i första hand.

Om flygbolaget/researrangören inte ersätter fullt ut kan tjänstereseförsäkringen lämna ersättning för resterande del upp till gällande försäkringsbelopp som framgår av försäkringsbrevet.

Tänk på att stöldbegärlig egendom aldrig ska checkas in utan ska handhas som handbagage.

Om din resa blir försenad

Du är försenad till avresan

Ibland händer det oförutsatta saker som du inte kan påverka. Det kan vara en trafikolycka eller ett motorhaveri som gör att du kommer försent till flygplatsen eller färjan.

Om du kommer försent till en bokad och betald resa får du ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att komma ikapp. Maxbelopp framgår av försäkringsbrevet.

Du blir försenad under resans gång

Om du blir försenad på grund av att ditt flyg, tåg, buss eller båt inte går i tid kan du få ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader om din försening överstiger 4 timmar. Be om ett intyg från researrangören eller transportföretaget. Maxbelopp framgår av försäkringsbrevet.

När ditt flyg är försenat har du rätt till hjälp från flygbolaget i första hand. Kontakta ditt flygbolag för mer information.

Har du betalt resan med kort?

Vanligtvis ingår någon form av reseförsäkring när du betalar din resa med kort. Kontakta kortutgivaren för att få reda på om du kan få ersättning från den försäkringen.

Dina rättigheter vid inställt flyg

Här hittar du Konsumentverkets information om dina rättigheter vid inställt flyg.

Om du behöver avbeställa resan

Om du blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka kan du avbeställa resan och få pengar tillbaka - förutsatt att du har ett avbeställningsskydd i din försäkring (valbart).

Kom ihåg att försäkringen endast ersätter det du inte får tillbaks av researrangören. Vi ber dig därför kontakta flygbolaget/researrangören innan du kontaktar oss.

Förlust eller stöld av tillhörigheter

Om du blir bestulen eller förlorar dina saker som du tagit med på tjänsteresan ersätter försäkringen varje enskild sak utifrån värde och ålder.

Stöldbegärlig egendom som smycken, pengar, datorer, mobiltelefoner osv. ska alltid förvaras i din närhet. Ett exempel på detta är att stöldbegärlig egendom aldrig får checkas in eller lämnas i bil. Om inte detta uppfylls kan ersättningen sättas ner eller helt utebli.

Skadade tillhörigheter

Om exempelvis din mobiltelefon eller dator skadats under tjänsteresan ersätter försäkringen i första hand reparationskostnad alternativt utbytesenhet. Om reparation eller utbytesenhet inte är möjlig ersätter tjänstereseförsäkringen en ny produkt med hänsyn till värde och ålder.

Om du blivit sjuk eller skadad på resan

Om du behöver vård på tjänsteresan eller utlandsplaceringen så kontaktar du oss för hjälp. Vid akut sjukdom eller olycksfall sköter vi kontakten med läkare och sjukvårdspersonal på plats.