Transportskador

Här får du hjälp om varor och gods har skadats eller försvinner under en transport.

Anvisningar vid skada eller förlust

1. Agera på följande sätt vid mottagande av en försändelse

  • Kontrollera sändningen före du signerar mottagandet av sändningen (fraktsedel eller liknande fraktdokument).
  • Räkna antalet förpackningar/kollin och kontrollera mot det antal som anges i fraktsedeln.
  • Kontrollera förpackningarna/emballaget noggrant. Observera att en liten skada på emballaget kan innebära stora skador inuti.
  • Om det finns skador på godset eller om det saknas gods, undersök noga förpackningen/emballaget.
  • Om möjligt, ta bilder för att dokumentera godsets skick medan det fortfarande är i lastbilen eller containern, eller för att dokumentera dålig lastsäkring eller stuvning.

2. Gör en anmärkning om skada eller förlust

Gör en anmärkning på fraktsedeln gällande skada eller förlust. Anmärkningen ska skrivas på transportföretagets kopia av fraktsedeln, och även noteras i mottagarens exemplar.

Anmärkningen ska innehålla:

  • Antalet saknade och/eller skadade förpackningar/kollin.
  • Typ av skada (bräckage, väta, trasig, reva och innehåll läckt ut etc.)
  • Orsak till skada, om detta är känt (tappat gods, skadat kapell etc.)
  • Datum och namnteckning

Skicka ett skriftligt meddelande om skada eller förlust till transportören inom föreskriven tid.

Dold skada
Definieras som en icke synlig skada, det vill säga att normalt är skadan dold av emballaget. Dold skada ska reklameras så snart som möjligt till transportören/speditören och det ska ske skriftligt (pdf)

Läs mer om reklamation och tidsgränser

3. Meddela haveriagenten

Vid CIP och CIF, hänvisa mottagaren till Haveriagent för att meddela förlust eller skada. Haveriagenten gör en besiktning för att fastställa omfattningen av skadan eller förlusten, dess orsak, och andra relevanta fakta gällande skadehändelsen. Haveriagenten kan ordna en gemensam besiktning med transportör eller annan ansvarig tredje part. Ifs haveriagenter visas i en separat lista.

Sök haveriagenter här

4. Minimera skadan

Vid skada eller misstanke om skada kan ha uppstått ska åtgärder vidtas för att minska eller förhindra skadan. Skadat gods ska hanteras med omsorg. Om möjligt separera skadat gods från oskadat gods. Destruktion av skadat gods får inte göras utan försäkringsbolagets godkännande.

5. Ansökan om ersättning

Vid skada eller misstanke om skada ska den försäkrade snarast möjligt anmäla detta till If.  Den försäkrade ska följa de föreskrifter som If kan lämna med anledning om skadehändelsen.

Anmälan kan göras antingen via webbformulär, mejl eller telefon.

Handlingar att bifoga skadeanmälan

  • Handelsfaktura (leverantörsfaktura) mellan säljare och köpare
  • Fraktsedel eller Bill of Lading
  • Kopia på skriftlig reklamation till transportör
  • Lossningsdokument
  • Följesedel
  • Detaljerad skadebeskrivning och fotografier som visar skadorna på godset
  • Övriga dokument som är av intresse för ärendet

Har du inte alla dokumenten vid anmälningstillfället så kan du komplettera med dem senare.

Vid skada på själva fordonet
Om det gäller en skada på företagets fordon, så gäller fordonsförsäkringen och du behöver göra en separat skadeanmälan.

6. Skadeersättning

Skadan kommer att regleras i enlighet med gällande försäkringsvillkor.

Incoterms leveransvillkor

Genom att använda regelverket Incoterms kan säljare och köpare undvika onödiga missförstånd. Incoterms 2020 är erkänt av myndigheter och domstolar världen över.

Incoterms beskriver vem som står risken för godset under transport och hur länge. Här guidar vi dig bland villkoren.

Få koll på Incoterms 2020

Vi hjälper dig