Frågor och svar vid utlandsplacering
Så gäller försäkringen.
Före resa
Hur förbereder jag mig inför utlandsplaceringsuppdraget?
Läs in dig på materialet som du fått från din arbetsgivare och oss. Tänk på att spara nödvändiga kontaktuppgifter till skadeavdelningen och vår resehjälp om något skulle inträffa under tiden du är utlandsstationerad. Du kan ladda ner försäkringskortet direkt till mobilen. Försäkringskortet innehåller direktnummer till oss och ditt försäkringsnummer.
Hur får jag tag i mitt digitala försäkringskort?
Du beställer ditt digitala försäkringkort här:
Ladda ner försäkringskort
Försäkringskortet innehåller försäkringsinformation och kontaktinformation till oss.
Var hittar jag mitt försäkringsnummer?
Du kan kontakta din arbetsgivare för information om din utlandsplaceringsförsäkring samt ditt försäkringsnummer. Du behöver ditt försäkringsnummer för att exempelvis skicka in en skadeanmälan eller när du kontaktar oss.
Du kan också logga in på Mina sidor för anställda om du är ansluten för att se ditt försäkringsnummer. Om du inte är ansluten ber vi dig kontakta din arbetsgivare som måste informera If om dina uppgifter så vi kan ansluta dig.
Är det säkert att resa till destinationen?
Vi rekommenderar dig att alltid besöka UD:s hemsida för att säkerställa om ditt resmål är säkert att resa till. Här hittar du informationen: UDs reseinformation
Vilka kliniker kan jag vända mig till utomlands?
Vi rekommenderar att du kontaktar oss. Vi vägleder och hjälper dig med val av klinik. Vi är specialiserade på vård utomlands och kan hjälpa dig välja en kvalitetssäkrad samarbetsklinik i det land du befinner dig. Vi har samarbeten med kliniker över hela världen och kan assistera dig med dina vårdbehov samt (i de flesta fall) ställa betalningsgarantier direkt till kliniken.
Covid-19 tester och intyg
Utlandsplaceringsförsäkringen omfattar tester som en del av behandlingen för personer som uppvisar symptom förenliga med infektionen. Test i samband med t.ex. intyg omfattas inte av försäkringen.
Så gäller försäkringen
Var hittar jag information om vad min försäkring täcker?
Du hittar allmän information om din Utlandsplaceringsförsäkring här: Utlandsförsäkring Du kan också logga in på Mina sidor för anställda alternativt kontakta din arbetsgivare för mer information.
Jag har en kronisk sjukdom, gäller utlandsplaceringsförsäkringen då?
Vid akut oförutsedd försämring täcker försäkringen vård och behandling för att lindra den akuta situationen.
Omfattas förebyggande behandling innan uppdraget börjar?
Utlandsplaceringsförsäkringen akiveras när uppdraget startar på placeringsorten. Förebyggande vård så som hälsoundersökningar, vaccinationer och andra medicinska behandlingar som utförs innan uppdraget påbörjats omfattas inte av försäkringen.
Ändringar i familjesituationen
Om din familjesituation förändras under ditt utlandsplaceringsuppdrag tänk på att kontakta din arbetsgivare för att säkerställa att ni alla familjemedlemmar är fortsatt rätt försäkrade. Barn som föds under utlandsplaceringsuppdraget omfattas automatiskt av utlandsplaceringsförsäkringen i 30 dagar efter födseln förutsatt att graviditeten omfattades av försäkringen. För att det nyfödda barnet ska omfattas av försäkringen efter de första 30 dagarna måste du fylla i en hälsodeklaration för barnet och skicka in till If så fort som möjligt.
Utlandsplacering i USA
Vad gäller vid resa till USA ?
När du reser till USA är det viktigt att du ansöker om visum för att komma in i landet. För att resa in i USA behöver du ansöka om ESTA. För att din ESTA ansökan ska beviljas får din resa vara max 90 dagar. Du kan ansöka om ditt ESTA visum här: ESTA visum
Tänk på att spara kontaktinformationen till oss om något skulle inträffa.
Vad gäller om jag blir sjuk eller skadad?
När du påbörjar ditt utlandsplaceringsuppdrag i USA får du information från oss där vi förklarar hur vårdsystemet i USA är uppbyggt och hur det fungerar. Vårdsystemet i USA är väldigt olikt vårt och därför rekommenderar vi att du alltid tar kontakt med oss om du råkar ut för en olycka eller drabbas av sjukdom under ditt uppdrag.
Vi har ett kvalitetssäkrat nätverk av vårdgivare i hela USA och kan hänvisa dig till närmaste rekommenderade klinik. Vi kan också hjälpa dig att ställa betalningsgarantier direkt till vårdgivaren så du själv slipper ligga ute med pengarna för behandlingen. Om du har frågor eller funderingar kring hur vården i USA fungerar kan du ta kontakt direkt med oss för vidare hjälp och assistans.
Utlandsplacering Kina
Du behöver Visum för att resa in i Kina. Du behöver också en inbjudan från företaget som du ska besöka samt specificerad information te.x.
- Namn
- Passnummer
- Datum för in/hemresa
Du kan läsa mer på: Visumservice för Kina
Tänk på att spara kontaktinformationen till oss om något skulle inträffa.
Vad gäller om jag blir sjuk eller skadad?
Vård och behandling i Kina kan vara kostsamt beroende på behandling och klinik. Därför är det viktigt att du kontaktar oss innan du söker vård i Kina.
Vi har ett stort närverk med kvalitetssäkrade vårdgivare och avtalade priser.
Du kan nå oss dygnet runt alla dagar på året och vi kan hjälpa dig med konsultation och godkännande av vård i Kina. Vi hjälper och guidar dig till rätt vårdgivare och kan ställa betalningsgarantier direkt till vårdgivarna.
Reseavvikelser
Jag är sjuk eller har råkat ut för ett olycksfall i mitt hemland och kan inte resa tillbaka till placeringslandet - vad gör jag?
Föräkringen ersätter merkostnader för hemresa om den behandlande läkaren bedömer att vistelsen måste förlängas på grund av den medicinska situationen. Du kan kontakta oss för hjälp med ombokningen.
En nära anhörig har drabbats av sjukdom hemma. Täcker försäkringen kostnaden för att resa hem?
Försäkringen ersätter merkostnader för en ny resa om en nära anhörig plötsligt drabbas av livshotande sjukdom/olycka eller avlider.
Mitt flyg är försenat, täcker försäkringen en ny biljett?
Vid en flygförsening är det flygbolagets ansvar att erbjuda en ombokning eller återbetalning av biljetten. Försäkringen omfattar merkostnader som flygbolaget inte ersätter om flyget är försenat i mer än fyra timmar.
Sjuk eller skadad
Vad ska jag göra om jag blir sjuk eller skadar mig utomlands?
Vid en akut situation kontakta alltid det lokala larmnumret för hjälp. När situationen är under kontroll och du behöver ytterligare assistans rekommenderar vi dig att kontakta oss för konsultation och vägledning. Vi finns tillgängliga dygnet runt och kan hjälpa dig att ställa betalningsgarantier direkt till vårdgivaren. Vid mindre akuta besök kan du boka in och betala för besöket själv. Tänk på att spara kvitton och medicinska dokument för att kunna skicka in till oss när du skickar in din anmälan.
Behöver jag lägga ut för utgifterna själv?
Om du kontaktar oss kan vi ställa en betalningsgaranti direkt till vårdgivaren för dina behandlingskostnader. Detta innebär att vi tar hand om fakturan och du behöver inte själv lägga ut kostnaden.
I vissa länder och till vissa kliniker har vi inte möjlighet att ställa en betalningsgaranti direkt till vårdgivaren. Du måste då själv betala för vården och göra en anmälan till oss i efterhand. Tänk på att spara kvitton och dokumentation för behandlingen.
Vilka kliniker kan jag vända mig till utomlands?
Vi rekommenderar dig att kontakta oss för hjälp att hitta kliniker utomlands. Vi kan guida dig till närmaste rekommenderade klinik inom vårt kvalitetssäkrade nätverk.
Omfattar försäkringen tandvård?
Försäkringen täcker akut temporär tandbehandling. Med temporär behandling menas tillfällig behandling som är nödvänlig för att mildra den akuta situationen. Vi kan lämna ersättning upp till 10 000 kronor för nödvändig behandling som lindrar akuta tandbesvär. Permanent behandling så som fyllningar, rotbehandling, kronor och andra långtidsbehandlingar omfattas inte av tjänstereseförsäkringen.
För icke akut och permanent behandling vänligen kontakta din arbetsgivare för information om vad din försäkring omfattar.
Täcker försäkringen transport till och från sjukhus?
Ja, försäkringen omfattar i första hand resor till och från vårdgivare/sjukhus med kollektivtrafik. Försäkringen ersätter också ambulanstransport vid akuta situationer.
Täcker försäkringen vaccinationer?
Försäkringen omfattar vaccinationer under utlandsplaceringsuppdraget.
Vilka utgifter täcks i samband med graviditet och förlossning?
Utlandsplaceringsförsäkringen omfattar undersökningar till följd av graviditeten samt förlossningen. Vid resor utanför placeringslandet tänk på att alltid följa flygbolagens och behandlande läkare/sjuksköterskors rekommendationer för resor. (t.ex. resa under graviditet eller efter operation).
Vad gäller om jag behöver vård när jag befinner mig i mitt hemland?
Om du är i ditt hemland och behöver vård som inte kan vänta, så täcker försäkringen detta. Planerad vård ersätts i regel bara i placeringslandet.
Covid-19 tester och intyg
Utlandsplaceringsförsäkringen omfattar Covid-19 tester som en del av behandlingen för personer som uppvisar symptom förenliga med infektionen. Test i samband med t.ex. intyg omfattas inte av försäkringen.
Bagage
Mitt bagage är stulet - vad ska jag göra?
Kontakta polis och anmäl stölden. Tänk på att spara polisanmälan från händelsen. Gör sedan en skadeanmälan till oss där du beskriver vilka saker som blivit stulna. Skriv inköpsdatum och inköpspris individuellt för varje sak. Om du har kvitton kvar kan du bifoga dessa tillsammans med polisanmälan.
Mitt incheckade bagage är skadat - vad ska jag göra?
För att vi ska kunna handlägga ditt ärende på bästa sätt behöver du en PIR Rapport (Property Irregularity Report) från flygbolaget. Du får en sådan rapport när du anmäler ditt bagage skadat till flygbolaget på flygplatsen. Om flygbolaget inte ersätter dig fullt ut för den skadade väskan/egendomen ber vi dig kontakta oss på skadeavdelningen 0771-815 818.
Mitt incheckade bagage är försenat - vad gör jag?
Om ditt incheckade bagage är försenat på utresan, ska du kontakta flygbolaget och göra en anmälan. Du kommer att få en PIR Rapport (Property Irregularity Report) av flygbolaget. Medan du inväntar din väska kan du köpa de mest nödvändiga kläder- och hygienartiklarna för att genomföra din resa. Om du köper läkemedel som är medicinskt nödvändiga kan vi lämna ersättning för det också. Kom ihåg att spara alla inköpskvitton.
Mitt incheckade bagage är försvunnet - vad gör jag?
Om ditt incheckade bagage inte kommer tillbaka och flygbolaget bekräftar att väskan är borta, är det i första hand flygbolaget som är ansvarig för att ersätta de förlorade sakerna samt väskan. Du ska därför göra en anmälan till flygbolaget. Du kommer att få en PIR (Property Irregularity Report) från flygbolaget som fastställer att väskan inte kommit fram till destinationen.
Om flygbolaget inte ersätter dig fullt ut ska du göra en anmälan till oss. Tänk på att stöldbegärlig egendom alltid ska förvaras i handbagaget.
Vad räknas som bagage?
Bagage är ett samlingsbegrepp för saker du tar med dig på resan (privat-och företagets egendom).
Stöldbegärlig egendom som t.ex. pengar, smycken och datorer ska alltid förvaras i handbagaget med full uppsikt.
Efter resa
Hur är jag täckt av försäkringen när jag inte längre är utlandsplacerad?
När expatriatuppdraget är slutfört är du inte längre försäkrad genom utlandsplaceringsförsäkringen. Det innebär att sådant som inträffar efter att uppdraget avslutats inte omfattas av försäkringen. Om du har pågående ärenden är ersättningstiden 3 år från datumet som skadan inträffade för sjukdom och olycksfall. När du avslutat uppdraget omfattar försäkringen endast offentlig vård i Sverige. Privat vård omfattas inte i försäkringen.