Det här är David
Han är inte bara försäkringsrådgivare. Han är också veckohandlingens väktare.
Kundkontakten är det som David uppskattar allra mest i sin roll som försäkringsrådgivare på If. Att få prata med människor i olika skeden av livet. Småbarnsföräldern, den nyblivna pensionären eller någon som precis köpt sin allra första bil – inget samtal är det andra likt och alla kunder har olika försäkringsbehov.
”Att sälja försäkringar är lite som att lägga ett pussel. Genom att vara lyhörd och ställa rätt frågor förstår jag vad som är viktigt för kunden, både i vardagen och på längre sikt. Varje kund och varje samtal är unikt – det gör mitt jobb både roligt och utvecklande.”
Kunden och jag är i samma lag
- Att verkligen sätta sig in i kundens liv är nyckeln för mig, säger David. En trasig bil är faktiskt mer än plåt och lack. Den kan genast sätta käppar i hjulet för vardagspusslet – det blir problem att göra en så självklar sak som att åka och handla mat, eller skjutsa sjuåringen till fotbollsträningen. Som försäkringsrådgivare är min uppgift att fånga upp de kritiska punkterna i kundens liv, innan skadan skett, och erbjuda rätt försäkringar som gör livet tryggare.
Att sälja produkter som är meningsfulla och verkligen kan göra skillnad om oturen är framme, det är något som motiverar David. På If handlar det hela tiden om att kunden ska vara rätt försäkrad, inte onödigt försäkrad. I rollen som försäkringsrådgivare ingår därför att ta reda på vilket skydd kunden har i dag och hur väl det stämmer överens med försäkringsbehovet.
- Många kunder vet inte riktigt vad deras försäkringar innebär, berättar David. En kund kanske betalar extra för en tilläggsförsäkring på bilen som är helt onödig i förhållande till körvanor och livsstil. Då rekommenderar jag självklart att avsluta den. Kunden och jag är i samma lag. Tillsammans ska vi hitta den bästa lösningen.
Full fart i en omtänksam kultur
Det var inte bara chansen att få arbeta i nära kundkontakt och med meningsfull försäljning som lockade David till If. Han såg också goda utvecklingsmöjligheter i sin roll och inom företaget, samt en stabil och trygg arbetsgivare.
- Det som är svårt att få en känsla för innan man väl har börjat jobba här är den härliga stämningen i teamet. Den är verkligen fantastisk, säger David.
Vill du veta mer?
Läs mer om hur det är att jobba på If och se vilka lediga roller vi har just nu. Kanske hittar du något får dig att vilja ta nästa steg i karriären. Se lediga tjänster i rollen som Försäkringsrådgivare:
Alla är så hjälpsamma och den som är ny får pepp och stöttning av kollegor med mer erfarenhet. Ledarna finns tillgängliga hela tiden och har man en fråga får man alltid hjälp snabbt av någon som är duktig på området. Det är full fart, men i en omtänksam kultur. Vi bryr oss inte bara om våra kunder, utan också om varandra.