Rättsskydd vid tvist

Börja med att kontakta en advokat eller jurist som kan åta sig att vara ditt ombud i tvisten. När detta är klart bör ombudet så snart som möjligt skicka en skriftlig ansökan om rättsskydd till If.

Jag vill anmäla 0771-815 818

Så här använder du rättsskyddsförsäkringen

1. Kontakta ett ombud

Börja med att kontakta en advokat som kan vara ditt ombud. Ombudet ska hjälpa dig att driva tvisten. Du är fri att anlita vilken advokat du vill. Vi kan ge förslag på advokatbyråer med gott renommé, hos vilka vi förhandlat fram en bra rabatt för våra kunder. Du är välkommen att höra av dig till oss för förslag. Det är viktigt att du väljer ombud med omsorg. Försäkringen ersätter nödvändiga och skäliga ombuds- och rättegångskostnader. När du utsett ett ombud, ska ombudet så snart som möjligt skicka en skriftlig ansökan om rättsskydd till oss.

Genom din rättsskyddsförsäkring finns möjlighet att få ersättning för ombudskostnader. Vilket maxbelopp du har per tvist står i ditt försäkringsbrev som du hittar på Mina sidor.

2. Ombudet anmäler ärendet till oss

När du anlitat ett ombud bör ombudet så snart som möjligt anmäla ärendet till oss. De behöver även i samband med anmälan till oss ge en kort beskrivning av tvisten och vilka parter som är inblandade. Vi behöver även:

  • Kopia på kravbrev
  • Kopia på bestridande
  • Kopia på eventuella avtal
  • Kopia på ombudets fullmakt

3. Beslut skickas direkt till ombudet

Vid rättsskyddsskador är det ombudet som driver tvisten. Ombudet skickar även sin slutredovisning direkt till oss när tvisten är avslutad för reglering av rättsskyddsersättning. Vi betalar då ut ersättningen direkt till ombudet, med avdrag för din självrisk och moms som du betalar direkt till ombudet.

Vanliga frågor och svar gällande rättsskydd

Vi hjälper dig

Ring oss

0771-815 818

Mejla oss

ansvar@if.se