Inbrott, skadegörelse och förlust

Nedan hittar du information om vad du behöver göra innan du anmäler skadan.

Viktigt innan du gör en anmälan

Ju fler uppgifter vi får direkt, desto snabbare löser vi ditt ärende. Självklart kan du även komplettera med viktiga uppgifter i efterhand men får då räkna med en längre handläggningstid.

1. Vidta akut åtgärd

Det första du ska tänka på när det inträffat en skada är att försöka undvika att skadan inte förvärras.

T.ex. Om en glasruta exempelvis krossats, se då till att ringa en glasmästare som kan hjälpa dig täcka igen hålet omgående. 

Eller om en dörr är uppbruten, se till att ta dit en hantverkare eller låsfirma som kan hjälpa dig få lokalen låst igen.

2. Polisanmälan

När det skett ett brott och någon har skadat din egendom eller stulit dina saker så är det viktigt att du gör en polisanmälan på det. Denna polisanmälan behöver vi få en kopia till. Givetvis kan du göra en anmälan till oss först men det skadar aldrig att göra polisanmälan så snabbt som möjligt för ju snabbare vi får allt vi behöver desto snabbare kan vi hjälpa dig att slutföra ärendet hos oss. 

Tänk på att du själv måste ge oss polisanmälan då vi inte har rättigheter att själva hämta ut det från Polisen.

Här gör du en polisanmälan:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/

3. Dokumentera och ta bilder

Ju tydligare information vi har, desto lättare blir det för oss att utreda ärendet. Detta leder i sin tur till att du får din ersättning snabbare.

1. Ta tydliga bilder
Både närbilder på skadan men också på avstånd för att man ska kunna få en så bra uppfattning av skadan som möjligt.

2. Dokumentering
Viktigt att du dokumenterar viktiga händelser som skett efter skadan. Exempelvis personer som varit där och utfört arbete på det som är skadat eller om det vidtagits räddningsåtgärder eller liknande.

4. Lista vad som ska ersättas

Spara alltid de skadade sakerna för eventuell besiktning. Om de skadade eller stulna sakerna tillhör någon annan än försäkringstagaren ska ägaren anges för respektive föremål.

Huvudregeln är att det alltid är ägaren till sakerna som ska anmäla skador via sin egen försäkring. Om det är hyrda eller leasade saker enligt hyres- eller leasingkontrakt ska kontraktet bifogas skadeanmälan.

Information vi behöver om dina skadade/saknade saker:

  • Föremål - ange fabrikat, modellbeteckning eller annan beskrivning
  • Inköpsår

Vad gäller vid ersättning?

Vi bedömer utifrån ålder och bruk och vi tittar på varje föremål för sig.

Vid mindre skador kan du välja att fylla i erättningslistan här. För mer omfattande skador där listan inte räcker till, kan du med fördel fylla i motsvarande uppgifter som en egen lista, genom exempelvis excel.

Listan ska skickas till egendomskada@if.se. Ange ditt ärendenummer i mejlet så vi kan hitta ditt ärende.

5. Beskriv händelsen - var, när, hur?

För oss är det viktigt att du kan beskriva vad som inträffat så detaljrikt som möjligt. När du gör skadeanmälan är det därför viktigt att du beskriver vad som inträffat, när detta hände och hur det har gått till.

Läs även mer om skada eller förlust av företagets egendom i bil.

6. Fakturor för kostnader som uppstått

Om du lagt ut pengar för att återställa skador är det viktigt att du sparar dessa kvitton/fakturor och skickar till oss för att få ersättning.

Vad händer nu?

  1. 1

    Anmäl skadan

    Anmäl direkt eller när du har samlat allt vi behöver. Du kan komplettera allt eftersom.

    Anmäl inbrott, skadegörelse och förlust
  2. 2

    Utredning

    Vi utreder ärendet och kontaktar dig om vi behöver mer kompletterande information.

  3. 3

    Ersättning

    När ärendet är klart kommer vi betala ut summan till ditt konto och då dras även självrisken av.

Vi hjälper dig