Vattenskada

Anmäl skada enkelt på webben och läs mer hur du ska gå tillväga vid en vattenskada.

För dig som fastighetsägare/fastighetsskötare

Viktigt information om hur du går tillväga när du drabbats av en vattenskada.

1. Vidta akut åtgärd

Det första du ska tänka på när det inträffat en skada är att försöka undvika att skadan inte förvärras.

T.ex. stäng av vattenledningar och kontakta en rörläggare för akut åtgärd för att stoppa vattnet.

2. Anmäl skadan till oss

Det är viktigt att du anmäler skadan så snabbt som möjligt till oss för att vi ska kunna påbörja sanering.

Vi hjälper dig att hitta en saneringsfirma som finns tillgängliga och kan hjälpa till.

Se till att det finns kontaktuppgifter till alla drabbade lägenheter/lokaler för att vi ska kunna komma in och besiktiga dem.

3. Uppmana alla drabbade att också anmäla skada

Det är viktigt att alla andra drabbade gör egna anmälningar till sina respektive försäkringar. Det gäller exempelvis för deras egna saker och eventuella verksamhetsavbrott.

Är du boende i fastigheten?

Oavsett om du är en hyresgäst, bostadsrättsägare eller ett företag som hyr en lokal så är det viktigt att du gör en egen anmälan på dina saker som drabbats och skadats av vattenläckan. Detta gör du via den egna försäkring du har. De hjälper dig med allt från tillfälligt boende eller ersättning av dina personliga saker.

  • 1 Anmäl skadan

    Anmäl direkt eller när du har samlat allt vi behöver. Du kan komplettera allt eftersom.

  • 2 Utredning

    Vi utreder ärendet och kontaktar dig om vi behöver mer kompletterande information.

  • 3 Ersättning

    När ärendet är klart kommer vi betala ut summan till ditt konto och då dras även självrisken av.

Vi hjälper dig