Bil- och bildelsstölder

Sverige är måltavla för internationella stöldligor, som varje år stjäl bilar och bildelar för uppskattningsvis 600 miljoner kronor. 

If tar fram en årlig rapport, Bilbrottsbarometern, som beskriver läget inom bilbrottsområdet, med fakta, statistik, trender och förslag på åtgärder för att komma tillrätta med problemet.

Bilbrottsbarometern 2024

Bilstölder är ett stort problem och har varit det länge. Det påverkar den som får sin bil stulen, det påverkar polisen, försäkringsbranschen och samhället i stort.

De flesta känner säkert någon som blivit bestulen på sin bil eller delar av den. Många drabbas gång på gång.

Bilbrottsligheten har förändrats. Det var länge sedan bilar stals genom att bända upp dörren eller krossa rutan för att sedan tjuvkoppla bilen. När vi talar specifikt om bildelsstölder rör det sig längre om missbrukare som rycker ut en bilstereo. Om tillfället gjorde tjuven tidigare, gör det inte det längre.

Stölderna i dag är betydligt mer sofistikerade och en del av den organiserade brottsligheten. Internationella brottsnätverk med tillgång till teknisk utrustning som kan störa ut radiostyrda lås och sätta stöldskyddssystem ur funktion har etablerat en mer eller mindre permanent närvaro i landet och står i dag för merparten av bilbrottsligheten.

De internationella brottsnätverken har i bilbrotten hittat ett effektivt sätt att finansiera sin verksamhet. Genom att utnyttja lagstiftning, myndigheters prioritering och lättillgänglig teknologi kan de begå brott relativt ostört i Sverige. Dessa brott kostar enbart försäkringsbranschen mellan 600 och 800 miljoner kronor varje år, men innebär en ännu större skada på samhället i stort. En etablerad närvaro av organiserad internationell brottslighet ökar vår otrygghet, hotar vår rättssäkerhet och kostar skattebetalarna stora belopp.

Försäkra din bil hos If


Bilbrottsbarometern 2024

Ifs årliga rapport Bilbrottsbarometern visar hur bilstölderna och bildelsstölderna i Sverige blir mer sofistikerade, högteknologiska, organiserade och har blivit föremål för internationell brottslig verksamhet. Vi sammanställer statistik och trender för att förstå hur och varför brotten begås, och presenterar ett antal förslag på åtgärder som kan bidra till att minska bilbrottsligheten och motverka brottsnätverkens närvaro i landet, på både kort och lång sikt.

Bilbrottsbarometern 2024 rapport (pdf)

Som bakgrund till rapporten har vi utgått från offentligt tillgänglig statistik från myndigheter och statistik från försäkringsbranschen. Vi har talat med poliser, bilförsäljare, biltillverkare, aktörer inom försäkringsbranschen och juridiken för att ge en heltäckande bild av problemet med bilstölder, samt en insikt i vad som kan stävja problemet och hur de internationella ligorna kan stoppas.

Lägesbeskrivning 2024

Fler bilar än någonsin försvinner utan att återfinnas

2023 var ett år då rekordmånga personbilar efterlystes utan att senare återfinnas – totalt 1 939 stycken av totalt 6 140 efterlysta bilar. Det betyder
att nästan en tredjedel av alla bilar som stjäls och efterlyses aldrig hittar tillbaka till sin rätta ägare.

Bildelstölder minskar – ökat fokus på dyra reservdelar

Även bildelar som försäkringsbranschens organisation Larmtjänst anser vara särskilt stöldbegärliga – rattar, airbags, navigationssystem och
strålkastare – stals i mindre utsträckning under 2023. Totalt anmäldes 1 597 stölder av dessa komponenter till försäkringsbolagen under 2023, en minskning med sju procent från 2022.

Organiserad brottslighet dominerar

Bilbrottsligheten i Sverige domineras fortfarande av internationella, organiserade brottsnätverk som arbetar systematiskt. Enligt Polisen lämnar
merparten av allt stöldgods Sverige och transporteras främst österut, där den största efterfrågan finns. Uppskattningsvis 90 procent av stöldgodset
beräknas föras utomlands.

Öppet bilregister underlättar för brottsnätverken

Utifrån den grundlagsstadgade offentlighetsprincipen finns det i Sverige en stor offentlig tillgång till personuppgifter, exempelvis individers inkomster och fordonsinnehav. Då informationen är offentlig kan kriminella lätt plocka fram och kartlägga vilka fordon som är lämpliga att stjäla.

Stor minskning av katalysatorstölder

Mellan 2019 och 2022 ökade antalet katalysatorstölder med över 10 000 procent i Sverige. Priset på metallerna har minskat kraftigt under 2023, vilket bidragit till att antalet katalysatorstölder också minskat i samma
takt.

Elbilar fortsatt förskonade

Även om elbilar har blivit allt vanligare i Sverige är de fortfarande relativt förskonade från brott. En möjlig förklaring är den moderna tekniken och den utbyggda laddinfrastrukturen som behövs för att elbilar ska fungera, vilket fortfarande saknas i de länder där stöldgodset ofta hamnar.

Lagändringar

Under de senaste åren har det pågått flera politiska processer med relevans för bilbrottsbekämpningen. Våren 2023 gav regeringen Tullbefogenhetsutredningen i uppdrag att ge förslag på hur utförsel av stöldgods kan kriminaliseras. Utredningen presenterades i december 2023 med förslag om att en ny lag ska träda i kraft i juli 2025.

Få skyddar sig mot bilbrott – trots oro för konsekvenserna

Enligt den årliga attitydundersökning som If gör finns en stor oro för att drabbas av bilbrott bland svenska bilägare. Men resultatet visar samtidigt att förhållandevis få bilförare reflekterar över sannolikheten för brott eller vidtar särskilda åtgärder för att skydda sig, trots riskerna som finns.

Fyra prioriterade åtgärder för att bekämpa bilbrottslighet

If uppmanar regeringen att genomföra följande fyra effektiva åtgärder:

1. Kriminalisera utförsel av stöldgods och öka budgetanslagen till myndigheterna

Varje år förs stöldgods för miljardbelopp ut ur Sverige, varav fordonsbrottsligheten står för närmare en miljard kronor. Den statliga utredning som presenterade förslag i december 2023 – med ny lagstiftning planerad till sommaren 2025 – är ett avgörande steg på vägen för att minska bilbrotten. Men det behövs pengar för att lagen ska kunna verkställas vid Sveriges gränser.

Ge Tullverket ökade budgetanslag för att den nya lagen ska kunna få verklig effekt. Även Kustbevakningen behöver stärkas ekonomiskt.

2. Begränsa tillgången till och spridningen av personuppgifter

Vem som helst kan idag begära ut information om enskilda bilägares fordon: märke, årsmodell, färg och adress. Denna transparens underlättar för den organiserade brottsligheten. Vi välkomnar därför att regeringen i höstas tillsatte en utredning för att begränsa söktjänsters möjligheter till att offentliggöra uppgifter om privatpersoner (dir. 2023:145). Det är dock viktigt att tillse att alla syften och behov utifrån ett samhälleligt perspektiv täcks. Vidare behövs en genomlysning av hur och i vilket syfte Transportstyrelsen säljer personuppgifter ur vägtrafikregistret (ett register över landets alla fordon och körkortsinnehavare), eftersom de kan användas i kriminella syften.

Begränsa allmänhetens tillgång till personuppgifter i bilregistret.

3. Utöka gränsmyndigheternas samordning och användning av modern teknik

Polisen, Tullen och Kustbevakningen måste samordna sina insatser mer effektivt och långsiktigt vid gränserna, utifrån ett helhetsperspektiv och med utbyte av underrättelseinformation. De tre myndigheternas befogenheter behöver användas tillsammans och integrerat för att öka effektiviteten. Tullverket är en nyckelspelare i det kritiska gränsarbetet och behöver få förstärkt mandat och utökade resurser. Kustbevakningens specialkompetens, potential och närvaro i hamnarna behöver användas bättre i kombination med mer resurser och personal. Polisen måste få förutsättningar att prioritera gränsarbetet ytterligare. Den moderna teknik som redan finns tillgänglig idag måste användas i betydligt större utsträckning och bli standard vid gränserna.

Ge samtliga tre myndigheter ett tydligt uppdrag i regleringsbreven att samordna sina insatser vid landets gränser. Säkerställ tillgång på avancerad teknisk utrustning vid gränserna.

4. Stoppa återkommande brottslingar

Majoriteten av tillgreppsbrotten har idag kopplingar till internationella stöldligor och dessa grupperingar är som regel mycket brottsaktiva. Ofta är det samma personer som återkommer flera gånger – varav många EU-medborgare – och de är nästan uteslutande en del av organiserade nätverk. Större hänsyn måste nu tas till att detta handlar om seriebrottslighet, och fler av de som döms för bilbrott bör därför utvisas och förbjudas att återvända till Sverige. Detta skulle även ge en avskräckande effekt.

Ge återkommande brottslingar förbud att återvända.

Så minskar du risken för bilstölder

  • Kontrollera att bilen har låsts ordentligt när du lämnar den.
  • Om du bor i villa, installera utebelysning med rörelsesensor.
  • Montera billarm.
  • Använd rattkrycka, vilket försvårar stöld av ratt och airbag.
  • Märk bildelarna med spårbar DNA-märkning, och informera med dekaler på bilen om sådan märkning är gjord. Det kan avskräcka och dessutom binda tjuven till brottet.
  • Montera hjullås om du har dyra fälgar.
  • Lämna inte väskor och värdesaker synligt i bilen.
  • Om du har garage, parkera där nattetid, alternativt bakom stängd grind på uppfarten. Om du parkerar på gatan, stå så öppet och upplyst som möjligt.
  • Förvara bilnyckeln i så kallad Keybag som isolerar signalen.
  • Ta initiativ till grannsamverkan där du bor.