If jobbar för en hållbar och ansvarsfull leverantörskedja

Visste du att If har granskat över 4000 av sina leverantörer för att säkerställa att de arbetar ansvarsfullt och hållbart? Bakom dessa siffror finns ett omfattande arbete där vi inte bara identifierar risker – vi bygger även relationer. Att trygga en hållbar leverantörskedja kräver nämligen både och. 

– Det är otroligt inspirerande att se vårt arbete bidra till förändring. Målet är att hjälpa våra leverantörer att bli ännu bättre, inte bara för att minska risker, utan också för att skapa ett positivt avtryck på de samhällen och miljöer där de verkar, säger Elvira Melin, Sustainability Officer på If.

Så fungerar due diligence hos If

If har över 5 000 samarbetspartners och leverantörer i Norden. Av dessa verkar omkring 4000 inom skadehantering, motor- och fastighetsreparationer, samt hälsa. 

Ett digitalt verktyg screenar automatiskt alla leverantörer utifrån faktorer som geografiskt läge och sektor. Verktyget identifierar även potentiella risker kopplat till mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption. Om en leverantör flaggas som högrisk går If vidare med självskattningsformulär och åtgärdsplaner för att säkerställa att samarbetet kan fortsätta på ett ansvarsfullt sätt.  

– En stor del av vår framgång ligger i att vi inte bara granskar utan också stöttar våra leverantörer. Det har hänt att vi upptäckt att en leverantör inte hade regelbundna säkerhetsövningar. Vi tog upp det med dem, och de åtgärdade det direkt, säger Elvira Melin.  

2024 – ett år av framgångar och lärdomar

Under 2024 fortsatte If att utveckla sitt hållbarhetsarbete och antalet granskade leverantörer har mer än fyrdubblats på två år, från drygt 1000 till över 4000 idag.  

– Det är en fantastisk känsla att se resultatet av vårt arbete. Men det betyder inte att vi är färdiga. Vi har identifierat områden där vi kan förbättra oss och fortsätter att stärka dialogen med våra leverantörer, säger Elvira Melin.   

Samtidigt ser If fram emot 2025 då ännu fler leverantörer ska integreras i systemet. Även integrationen med Topdanmark kommer ta hållbarhetsarbetet till en ny nivå.  

Varför hållbarhet i leverantörskedjan är viktigt

För If är det centralt att säkerställa att samarbeten inte bidrar till negativ påverkan på människor eller miljö. Men hållbarhet handlar också om att skapa affärsnytta. Starkare samarbeten kan leda till bättre krishantering och minskad risk för sanktioner eller ryktesskador.  

– Transparens och samarbete är nyckeln. Ambitionen är att hjälpa leverantörerna att utveckla sina policys och processer snarare än att avsluta kontrakten med dem. Det är så kan vi åstadkomma verklig förändring, säger Elvira Melin.  

Det här förhållningssättet kommer från och med 2027 dessutom vara ett krav för större bolag inom EU genom lagstiftningen Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). 

Personer som sitter runt ett mötesbord

Varför är det så viktigt med transparens i leverantörskedjan?

Att förbättra just data och information mellan aktörer är viktigt för att identifiera och särskilja seriösa och oseriösa leverantörer. Det sätter även press på leverantörerna att förbättra sina processer, policys och arbete med hållbarhetsfrågor, som i sint tur kan leda till stor förändring. Framför allt i regioner eller sektorer som ligger efter.  

Elvira Melin, Sustainability Officer.

”Jag jobbar med hållbarhetsfrågor på If och har en bakgrund inom säkerhets- och riskhantering samt klimat- och hållbarhetsfrågor. Jag drogs till If eftersom jag tycker att försäkringsbranschen har en så spännande roll i den gröna omställningen, både med att analysera och förebygga risker, men även i att kunna åtgärda skador och bidra till samhällets återuppbyggnad på ett hållbart sätt.”  

Bild på Elvira Melin