Fler bilar än någonsin försvinner utan att återfinnas
2023 var ett år då rekordmånga personbilar efterlystes utan att senare återfinnas – totalt 1 939 stycken av totalt 6 140 efterlysta bilar. Det betyder
att nästan en tredjedel av alla bilar som stjäls och efterlyses aldrig hittar tillbaka till sin rätta ägare.
Bildelstölder minskar – ökat fokus på dyra reservdelar
Även bildelar som försäkringsbranschens organisation Larmtjänst anser vara särskilt stöldbegärliga – rattar, airbags, navigationssystem och
strålkastare – stals i mindre utsträckning under 2023. Totalt anmäldes 1 597 stölder av dessa komponenter till försäkringsbolagen under 2023, en minskning med sju procent från 2022.
Organiserad brottslighet dominerar
Bilbrottsligheten i Sverige domineras fortfarande av internationella, organiserade brottsnätverk som arbetar systematiskt. Enligt Polisen lämnar
merparten av allt stöldgods Sverige och transporteras främst österut, där den största efterfrågan finns. Uppskattningsvis 90 procent av stöldgodset
beräknas föras utomlands.
Öppet bilregister underlättar för brottsnätverken
Utifrån den grundlagsstadgade offentlighetsprincipen finns det i Sverige en stor offentlig tillgång till personuppgifter, exempelvis individers inkomster och fordonsinnehav. Då informationen är offentlig kan kriminella lätt plocka fram och kartlägga vilka fordon som är lämpliga att stjäla.
Stor minskning av katalysatorstölder
Mellan 2019 och 2022 ökade antalet katalysatorstölder med över 10 000 procent i Sverige. Priset på metallerna har minskat kraftigt under 2023, vilket bidragit till att antalet katalysatorstölder också minskat i samma
takt.
Elbilar fortsatt förskonade
Även om elbilar har blivit allt vanligare i Sverige är de fortfarande relativt förskonade från brott. En möjlig förklaring är den moderna tekniken och den utbyggda laddinfrastrukturen som behövs för att elbilar ska fungera, vilket fortfarande saknas i de länder där stöldgodset ofta hamnar.
Lagändringar
Under de senaste åren har det pågått flera politiska processer med relevans för bilbrottsbekämpningen. Våren 2023 gav regeringen Tullbefogenhetsutredningen i uppdrag att ge förslag på hur utförsel av stöldgods kan kriminaliseras. Utredningen presenterades i december 2023 med förslag om att en ny lag ska träda i kraft i juli 2025.
Få skyddar sig mot bilbrott – trots oro för konsekvenserna
Enligt den årliga attitydundersökning som If gör finns en stor oro för att drabbas av bilbrott bland svenska bilägare. Men resultatet visar samtidigt att förhållandevis få bilförare reflekterar över sannolikheten för brott eller vidtar särskilda åtgärder för att skydda sig, trots riskerna som finns.