Det här är Jeanette
Hon är mer än en skaderådgivare. Hon är också butiksägarnas beskyddare.
Som skaderådgivare för Ifs företagsförsäkringar hjälper Jeanette stora och små företag, som råkat ut för stora eller små skador. Ett jobb där ingen dag är den andra lik, och där kundsamtalen kan vara i allra högsta grad personliga, även när det är ett företag som drabbats.
”I min roll kan jag få vara lite av en psykolog också. Om du råkar ut för en rökskada i din butik, som är ditt liv och hela din försörjning, då kan det självklart skapa mycket oro. Mitt uppdrag blir inte bara att hantera själva skadan utan också att lugna kunden ”.
En bra lyssnare som får tacksamhet tillbaka
- Man behöver vara bra på att lyssna, att låta kunden prata klart, säger Jeanette. Men många gånger kan den drabbade vara skärrad och hoppa från a till ö. Då gäller det att kunna leda samtalet på rätt väg, backa bandet och tillsammans gå igenom vad som hänt.
En händelse som Jeanette minns särskilt väl är en stor brand som rasade i centrala Stockholm för några år sedan, då en fastighet totalförstördes och ett tjugotal av Ifs företagskunder drabbades. Vid den tiden arbetade Jeanette också med besiktningar vilket innebar att hon fick möta flera butiksägare på plats, mitt i deras förödelse.
- Det kan vara stor skillnad på hur olika kunder reagerar i det läget, säger Jeanette. Det är självklart alltid väldigt tråkigt när något sådant här händer. Men för ett större företag behöver det varken vara så avgörande eller så personligt. För en småföretagare däremot, som står där med en rökskadad vårkollektion efter att det brunnit i grannfastigheten, kan jag verkligen göra skillnad. När jag lugnt och sakligt förklarar att saneringsfirmorna är oerhört duktiga och troligen kommer kunna rädda kläderna – då märker jag hur kunden pustar ut. Jag får ofta möta stor tacksamhet i min roll.
Vid kundens sida, med möjlighet att växa
Jeanette har arbetat med försäkringar i 23 år och det är just möjligheten att kunna hjälpa människor genom en kris som gör att jobbet fortfarande känns motiverande och betydelsefullt. Att vara på ett stort försäkringsbolag som If innebär också möjligheter att utvecklas åt olika håll med tiden.
- Först jobbade jag med motorskador, berättar Jeanette. Nu hanterar jag egendomsskador för företag, och även där kan man nischa sig om man vill och bli expert inom till exempel maskinskador eller större fastighetsskador. Vi har många olika kompetenser i teamet och hjälper varandra för att kunna finnas där för våra kunder på allra bästa sätt.
Vill du veta mer?
Läs mer om hur det är att jobba på If och se vilka lediga roller vi har just nu. Kanske hittar du något får dig att vilja ta nästa steg i karriären. Se lediga tjänster i rollen som Skaderådgivare
Men att vara skaderådgivare innebär inte bara att rycka ut när skadan redan inträffat. En minst lika viktig del i arbetet kan vara att arbeta skadeförebyggande med till exempel riskbesiktningar.
- Vi åker ut till kunderna för att se till att de har rätt skydd på plats för att bedriva sin verksamhet på ett tryggt och säkert sätt. Vi kontrollerar att skyddsklasserna uppfylls, kollar lås i dörrar, larm, fönster. Allt beroende på verksamhet – och om den till exempel ligger i en storstad eller på landet. Varje skada vi kan förhindra kan göra oerhörd skillnad för den enskilda kunden – det känns väldigt bra att kunna bidra till det.