Det här är Therese
Man kan kalla henne skaderådgivare. Men egentligen är hon en semesterräddare.
Som skaderådgivare på If är Therese en av dem som svarar på telefonsamtalen våra kunder helst skulle slippa ringa. När den efterlängtade semester får ett oväntat avbrott på grund av en punktering längs E4:an, eller när barnen väntar på förskolan men en krånglande motor kommer i vägen. Då finns Therese där, vid våra kunders sida.
Stressen i kundens röst väcker min empati
- På If är vårt gemensamma syfte tydligt, säger Therese. Att hjälpa kunderna när de behöver det som mest. Och det är ju först när en skada sker som våra försäkringar verkligen prövas. Som skaderådgivare har jag möjlighet att göra stor skillnad för kunden i en stressad situation, genom att hela tiden göra det lilla extra och förmedla känslan av att det kommer ordna sig.
Empati och kreativitet är två personliga egenskaper som en skaderådgivare har stor nytta av. Att kunna sätta sig in i kundens situation och möta olika slags reaktioner på det som hänt är a och o. Samtidigt gäller det att kunna agera snabbt och vara lösningsfokuserad.
- Jag vill först plantera ett lugn, för att sedan steg för steg och så snabbt som möjligt lösa situationen, förklarar Therese. Även om skadan inte är allvarlig i sig kan den få konsekvenser som väcker starka känslor hos den som drabbas. Att få punktering när hela familjen sitter i en fullpackad bil och äntligen rullat iväg på semester kan förstås kännas väldigt jobbigt. När jag hör stressen i kundens röst väcks empatin omedelbart och då är det min uppgift att göra allt jag kan för att bilen så snabbt det bara går ska vara ute på vägen igen. Så att äventyret kan fortsätta.
Att få hjälpa den som är i en utsatt situation, det gör mitt jobb meningsfullt. Jag går in med hela mitt väsen för kunden, för att hon eller han ska känna sig trygg och sedd. Det handlar om att skapa en minirelation i varje kundkontakt och om att finnas där – från start till mål.
Vi bryr oss om kunderna, men också om varandra
Hjälpsamhet är inte bara en drivkraft i rollen som skaderådgivare – utan något som präglar hela arbetskulturen på If. Det var en känsla Therese fick redan under arbetsintervjun och som sedan bekräftats många gånger om.
- Jag tror det ligger i personligheten hos oss som arbetar här, säger hon. Vi bryr oss om kunderna, men också om varandra. Att teamet mår bra är superviktigt och alla rycker in och hjälper den som behöver stöttning. Det betydde särskilt mycket när jag var ny i rollen – att det alltid fanns någon som tog sig tid, satte sig ned och förklarade.
Vill du veta mer?
Läs mer om hur det är att jobba på If och se vilka lediga roller vi har just nu. Kanske hittar du något får dig att vilja ta nästa steg i karriären. Se lediga tjänster i rollen som Skaderådgivare:
Som skaderådgivare på If blir man aldrig fullärd. Löpande kurser varvas med möjligheter att specialisera och fördjupa sig inom olika områden. Therese är till exempel ansvarig för att utbilda sina kollegor i kundkommunikation.
- Det handlar ju inte bara om vad vi säger till kunderna – utan framför allt om hur vi säger det. Man måste se till individen och individens unika upplevelse. Vi möter så många olika personligheter som råkat ut för helt olika skador. För någon kan en liten repa i lacken vara en jättestor grej. Någon annan tar det med en klackspark. Inget samtal är det andra likt. Och det är precis det som gör mitt jobb både roligt och meningsfullt.