If varnar för ökat antal fysiska bedrägerier mot äldre
Ett flertal If-kunder har den senaste tiden utsatt för fysiska bedrägerier där gärningspersonerna gör hembesök och utger sig från att komma från bland annat If. De drabbade kunderna är främst äldre personer. – Vi vill understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sätt som sker i dessa fall, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.

Polisen har vid flera tillfällen den senaste tiden varnat för en pågående trend med så kallad ”fysisk vishing”, en form av bedrägerier där bedragarna genom fysiska möten lurar sina offer. Offren är företrädesvis äldre människor.
Ett exempel på gärningspersonernas tillvägagångssätt är att man ringer till det tänkta offret och utger sig för att representera en myndighet, bank eller ett försäkringsbolag, däribland If. Gärningspersonerna presenterar ett påhittat akut problem som indikerar att någon kommit över personliga uppgifter om offret, exempelvis att det genomförs ett kortköp som kommer belasta offrets konto. Gärningspersonerna erbjuder därför att hjälpa offret med att flytta värdeföremål från bostaden till en mer säker plats och att man med kort varsel kan skicka ut en person till offrets bostad.
Det beskrivna scenariot är enbart ett av exemplen på hur gärningspersonerna går till väga.
Sprid informationen vidare till äldre
– Vi har den senaste tiden sett ett ökat antal skadeanmälningar av den här typen av brott och vi vill nu varna våra kunder för det här tillvägagångsättet. Vi vill också understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sättet, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.
If vill uppmana alla att vara extra uppmärksamma på den här typen av bedrägerier och att sprida informationen vidare, särskilt till äldre i sin närhet.
– Vi vill också passa på att uppmana till att aldrig lämna aldrig ifrån dig några värdesaker och att inte ta emot några hembesök, säger Ann Hassel Tano.
Så kan du minska risken att utsättas för bedrägeri:
If och andra seriösa aktörer, såsom myndigheter, banker och andra försäkringsbolag, gör aldrig hembesök för att hämta och skydda dina värdesaker.
Om du blir kontaktat på telefon av någon som utger sig för att ringa från t.ex. en myndighet, bank eller försäkringsbolag och du fattar misstanke om att något inte stämmer – avsluta samtalet.
Lämna aldrig ut några bank- eller kontouppgifter eller andra känsliga uppgifter över telefon.
Om du misstänker att du blivit utsatt för någon form av id-kapning eller telefonbedrägeri – spärra omedelbart dina bankkort och konton.
Gör alltid en polisanmälan om du utsatts för brott.
Källa: If och polisen