Inför jultrafiken: Flest olyckor dagarna innan jul
Jul och nyår tillhör de stora trafikhelgerna. Under de senaste åren har 142 personer omkommit och över 10 000 skadats i trafikolyckor kring helgerna. "De vägar som har högst risk för allvarliga skador är landsvägar som inte är mötesseparerade och där hastigheten ofta är ganska hög." säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Under det senaste decenniet har mellan 700 och 1 400 personer per år skadats i trafikolyckor under jul- och nyårshelgerna i Sverige. Julen 2011 var den mest olycksdrabbade.
Under samma period har 142 personer avlidit i trafikolyckor. 2018 var det mörkaste jullovet, då 26 personer omkom i trafiken under jul- och nyårshelgerna.
– Vi känner alla till att risken för en olycka i jultrafiken är hög. Du kanske jagar sista julklapparna eller försöker hinna fram till julfirandet i tid samtidigt som väglaget är dåligt. Vårt tips är att vara ute i god tid så att du slipper stressa. Det är viktigt att du håller avstånd till framförvarande fordon och tänk på att bromssträckan är mycket längre när det är halt väglag, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.
Många ger sig ut på vägarna
Enligt en undersökning som If låtit genomföra planerar fyra av tio att resa kring jul och nyår. De allra flesta ska resa inom landet, och en majoritet av dem med bil.
Men att många ger sig ut på vägarna för att ta sig till och från julfirandet innebär också en ökad risk för olyckor. Under de senaste decennierna har antalet rapporterade olyckor varit högst dagarna innan julafton. De senaste gångerna julafton inföll på en fredag inträffade flest olyckor den 23 respektive den 22 december.
– Vi rekommenderar att man har bra vinterdäck och fyller på spolarvätska innan man ger sig iväg. Se även till att ha med varningstriangel, isskrapa, snöskyffel, reflexväst, något att dricka och äta och extra filtar, då risken att fastna i långa köer är mycket vanligare i jultrafiken. Den som kör elbil behöver planera in lite tätare laddstopp då räckvidden förkortas när det är kallt ute och för att se till att ha tillräckligt med el kvar för att hålla värmen om man blir stående i några timmar i bilköer efter till exempel en olycka. Hur mycket en elbil drar för att hålla värmen varierar ganska mycket beroende på märke och modell, men det kan löna sig att sänka både hastighet och innertemperaturen några grader och använda stols- och rattvärme istället för att förlänga räckvidden, säger Johan Granholm.
Den senaste femårsperioden har antalet olyckor i jultrafiken minskat jämfört med tidigare femårsperioder. Totalt rör det sig om drygt 700 rapporterade olyckor per år under de senaste fem åren.
– De vägar som har högst risk för allvarliga skador är landsvägar som inte är mötesseparerade och där hastigheten ofta är ganska hög. En frontalkollision kan bli ödesdiger. Även Europavägar har många allvarliga olyckor, främst på grund av att hastigheten är hög och det är lätt att bli ouppmärksam när körningen kan vara väldigt monoton, lägg till trötthet på det och du har en farlig kombination. Tänk på att stanna ofta och sträcka på benen, drick tillräckligt med vätska och glöm inte matpauserna, säger Johan Granholm.
Tips: Vinterrusta bilen – kör säkrare med bilen i vinter | If
Ifs checklista för bilresan i jul:
• Var utvilad, ta god tid på dig och rasta ofta.
• Anpassa hastigheten till väglag och trafiken – håll avstånd.
• Välj en säker väg. Var extra försiktig på landsvägar som inte är mötesseparerade.
•Packa rätt: Tung last ska placeras så långt fram i bilen som möjligt. Om du har en kombibil använd lastnät eller ett lastgaller. Tänk på att vid en kollision i 50 kilometer i timmen väger en 20-kilos resväska ett ton.
• Använd vinterdäck med minst 4 mm mönsterdjup
• Testa frysskyddet i kylaren, vid behov fyll på med glykol som klarar temperaturer ner till 30-40 minusgrader
• Se till att kärlet med spolarvätska är fyllt, ha gärna med en färdigblandad i reserv.
• Journumret till ditt försäkringsbolags vägassistans bör läggas in i mobilen före avfärd – du hittar det på respektive bolags hemsida.
• Se till att ta med följande i bilen:
– Snöskyffel och en plastflaska grus – om du kör fast
– Varningstriangel och reflexväst
– Bogserlina och startkablar – om du behöver hjälpa andra
– Varma kläder och filtar – för att hålla värmen
Kontakt
Jessica Hjälmered, Presschef If, 0768 69 10 82, jessica.hjalmered@if.se
Metod
Olycksrapporterna bygger på polisrapporterade olyckor. Det finns ett visst bortfall, men man rapporterar i hög utsträckning kollisioner mellan motorfordon, medan singelolyckor på cykel ofta inte rapporteras den här vägen.
Uppgifterna om antalet olyckor i jul- och nyårshelgerna kommer från Transportstyrelsen och avser perioden 20 december till 12 januari.
När det gäller de mest olycksdrabbade vägarna i Karlstad har ett uttag gjorts ur trafiksäkerhetsdatabasen Strada. Olyckorna rapporteras in från polisen och kopplas sedan till vägnamn från nationella vägdatabasen. Vissa platser har förutom vägnummer även ett namn – ett mot eller väg. Dessa redovisas med '/' mellan namnen. Olyckor som sker i korsningar och påfarter redovisas här med vägnamnen separerade av ett komma.
Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 020 respondenter från ett flertal onlinepaneler i 19–22 november 2021. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort.