Hjälm
Det är lag på att ha hjälm. En kollision i 50 km/h motsvarar ett fall från ca 10 meters höjd. Hjälmen tar emot stora delar av energin vid en sammanstötning. Det är viktigt att hakremmen sitter fast ordentligt, så att hjälpen sitter ordentligt på plats. Hjälmen bör uppfylla internationella ECE 22:05-märkningen. Köp inte en begagnad hjälm. Tänk på att hjälmen inte är för tung eftersom en alltför tung hjälm ger större risk för nackskador.
Ryggskydd
Alla mc-förare bör investera i ett ryggskydd. Se till att ha ett ryggskydd med inbyggda, stötdämpande plattor som hjälper till att dämpa stötar. Ett bra ryggskydd ska sättas fast med hängslen och bälte, och sitta tajt mot ryggen. Det finns även nackkragar som ger ett skydd för övre delen av ryggen.
Mc-ställ
Satsa på kvalitet när du investerar i ett mc-ställ i skinn eller Gore-tex. Hög kvalitet ger ett bättre skydd vid en olycka. För att ge optimal säkerhet bör mc-stället sitta så bra som möjligt på kroppen. Både skinn- och Gore-texställ har ofta inbyggt ryggskydd, men det bästa är att ha en separat ryggplatta eftersom det inbyggda skyddet kan "flytta sig" om jackan inte smiter åt.
Handskar
Händerna är ofta de första du tar emot dig med och därför är det viktig skydda sig med bra mc-handskar. God passform är regel nummer ett. Handskarna bör vara av skinn i hög kvalitet, gärna med förstärkning i handflatan. Tänk på att inte ha för tjocka handskar – det är viktigt att du har ett bra grepp för att kunna kontrollera körningen.
Stövlar
De flesta fotskador på mc uppstår när foten kläms mellan motorcykeln och marken. Använd stabila stövlar, men tänk på att vissa sportcyklar kräver lite smidigare stövlar för att kunna använda pedalerna. Se till att sulan är ordentligt styv, och gärna bredare än foten vid lilltån.