Vanliga frågor om betalning
Här hittar du svar på generella frågor om betalningar. Detaljerad information om dina betalningar ser du på Mina sidor.
Hur ändrar jag betalningssätt på min försäkring?
Det enklaste sättet är att logga in på Mina sidor och ändra där. Välj Betalningar och sedan klickar du på länken Ändra betalningssätt. Du ser då vilka alternativ du kan välja.
Frågor om autogiro
Varför är beloppet högre vid den första dragningen?
När du betalar via autogiro månadsvis betalar du en månad i förskott. Beroende på när i månaden du tecknade din försäkring och när ditt autogiro aktiverats kan den första autogirodragningen ha ett högre belopp eftersom du betalar från datumet försäkringen tecknades och en månad framåt.
Hur fungerar det att betala med autogiro?
- Du kan välja att betala dina försäkringar via autogiro varje månad.
- Det kostar inget att lägga upp ett autogiro och det kostar inget extra att dela upp betalningen.
- Årspriset på din försäkring delas upp och månadsbeloppet dras automatiskt från ditt konto.
- För att betala med autogiro behöver du fylla i ett medgivande och ange vilket konto du vill att pengarna ska dras ifrån. Medgivandet signerar du med bank-id.
Vilka försäkringar dras via mitt autogiro?
På Mina sidor kan du se dina försäkringar och mer information om ditt autogiro och vilka försäkringar som dras varje månad.
Om du betalar för någon annan persons försäkring via ditt autogiro kan du se det under Betalningar. På sidan Försäkringar kan du endast se dina egna försäkringar.
Varför ser jag flera dragningar i min internetbank?
Om du ser flera olika belopp beror det på att vi håller på att byta vårt system. Detaljer för respektive dragning ser du under Betalningar på Mina sidor.
Pengarna kunde inte dras, vad händer nu?
Om vi inte kunde dra beloppet en månad meddelar vi dig hur pengarna ska betalas in. Vi håller på att förnya vårt system och det innebär att betalningen för den missade månaden kan ske på tre olika sätt:
- Du får en påminnelsefaktura hem i brevlådan för den missade månaden. Om betalningen inte kommer in till oss i tid avslutas din försäkring. När du har betalat påminnelsefakturan fortsätter autogirot som vanligt nästa månad.
- Vid nästa autogirodragning drar vi dubbelt och du får ett meddelande från oss om detta. Logga in på Mina sidor och se så att dina kontaktuppgifter stämmer.
- Du får både en påminnelsefaktura och meddelande om att vi ska dra dubbelt på ditt autogiro nästa månad. Det är viktigt att du betalar påminnelsefakturan för att de eller den försäkring fakturan avser ska fortsätta gälla. När påminnelsefakturan är betald och vi har gjort en dubbel dragning fortsätter ditt autogiro som vanligt.
Hur gör jag för att betala månadsvis via autogiro?
- Logga in på Mina sidor.
- Gå till Betalningar och därefter Ändra betalningssätt.
- Klicka på försäkringen du vill ändra betalningssätt på och välj autogiro.
- Om du inte har ett autogiromedgivande hos oss sedan tidigare behöver du signera ett medgivande med bank-id. Där fyller du i vilket konto du vill att pengarna ska dras ifrån.
- Det tar några dagar innan medgivandet har blivit godkänt och vi kan börja dra pengar från ditt konto. På sidan Betalningar på Mina sidor kommer du att se vilket datum pengarna kommer att dras.
När dras pengarna från kontot?
Du kan logga in på Mina sidor för att se vilket datum pengarna dras för respektive försäkring du har. Om du har flera försäkringar hos oss kan det vara olika datum för autogirodragningen.
För att din bank ska godkänna att vi drar pengarna måste tillräckligt med pengar finnas på ditt konto vardagen före autogirodragningen. Om dragningsdagen infaller på en måndag, behöver pengar finnas på ditt konto fredagen innan.
Hur byter jag bankkonto på mitt autogiro?
Kontakta din bank om du vill byta konto som pengarna dras ifrån eller om du har bytt bank och vill ha hjälp att flytta över ditt autogiro.
Frågor om e-faktura
Hur gör jag för att betala med e-faktura?
Om du inte sedan tidigare anmält till din bank att du vill använda e-faktura som betalningssätt behöver du börja med det. Det tar mellan 2-4 bankdagar innan tjänsten fungerar. För kunna använda e-faktura som betalningssätt hos oss behöver vi även din mejladress.
- När du köper ny försäkring väljer du e-faktura som betalningsalternativ i webbshopen.
- Om du har en försäkring hos oss som du vill ändra till e-faktura som betalningssättet loggar du in på Mina sidor. Där väljer du Betalningar och klickar sedan på länken Ändra betalningssätt. Du ser då alla dina försäkringar och vilka du kan ändra betalningssättet på. Klicka på den försäkring du vill ändra och ändra till e-faktura.
Hur ofta kan jag betala via e-faktura?
Du kan välja att betala per månad, samt hel- eller halvårsvis.
Dessa försäkringar kan betalas månadsvis med e-faktura:
Bil-, båt-, fordon-, hem- och personförsäkringar.
Månadsvis betalning med e-faktura är inte möjligt för:
Djur-, fritidshus- och villaförsäkring samt Bo utomlands-försäkringen. Dessa kan du just nu endast betala halvårs- eller helårsvis med e-faktura.
Vilka försäkringar kan jag betala med e-faktura?
Du kan betala nästan alla privata försäkringar med e-faktura.
Undantag:
- förlängning av reseskyddet
- gravidförsäkring
Denna försäkring betalas endast en gång så därför är det smidigare att betala den med Swish för att slippa avgiften för pappersfaktura.
Vad händer om det inte gick att betala med e-faktura?
Om vi inte kunde dra beloppet får du först en digital påminnelse. Om försäkringen fortsätter vara obetald efter det skickar vi en påminnelsefaktura hem i brevlådan. Du kan då använda den pappersfakturan för att betala försäkringen. Påminnelseavgiften är 60 kronor. När du har betalat påminnelsefakturan ligger e-faktura kvar som betalningssätt som vanligt vid nästa betalningstillfälle. Om du inte betalar in påminnelsen till oss i tid avslutas din försäkring.
Frågor om pappersfaktura
Kan jag få pappersfaktura varje månad?
Nej, vi kan inte skicka pappersfaktura varje månad. Om du vill ha dina fakturor och försäkringsbrev i pappersform hem till din brevlåda får du välja helårsbetalning. Vi kan inte heller skicka fakturor halvårsvis.
Om du vill betala din försäkring varje månad kan du ha autogiro. E-faktura kan också användas för månadsbetalning om du har motor-, person- eller båtförsäkring.
Kostar det något att betala med pappersfaktura?
Ja, vid betalning med pappersfaktura tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor.
Jag har fått flera fakturor för samma försäkring, vilken ska jag betala?
Om du har fått flera fakturor för samma försäkring kan det bero på att det har gjorts en ändring i försäkringen i samband med årsförnyelse eller en annan ändring. På Mina sidor ser du vad som är kvar att betala för försäkringen så att du vet vilken faktura du ska betala.
Betala med Swish eller kort
För närvarande kan du inte betala din försäkring med Swish eller med bank- eller kreditkort.
Bankgiro, plusgiro och OCR-nummer
Vill du betala din försäkring tidigare eller på ett annat sätt? Information om vilket bank- eller plusgironummer det är finns på fakturan som du hittar under Betalningar på Mina sidor. Där ser du även vilket OCR-nummer du ska ange när du betala.
För att din försäkring ska bli betald behöver du uppge OCR-numret för att vi ska kunna koppla ihop inbetalningen med rätt försäkring.
Om du betalar med e-faktura behöver du inte fylla i OCR-nummer, bankgiro- eller plusgiro. Din faktura finns hos din internetbank och uppgifterna är redan förifyllda.
Återbetalning
När kommer min återbetalning?
- När vi har betalat pengar till dig tar det ca 2-3 vardagar innan du har pengarna på ditt konto.
- Om du betalar din försäkring via autogiro månadsvis återbetalas pengarna till dig vid nästa månadsdragning.
Hur lägger jag till mitt kontonummer som jag vill ha återbetalning till?
Du lägger in ditt kontonummer under fliken Min profil på Mina sidor.
Vill du kontakta oss?
Om du inte fick svar på din fråga kan du ringa, chatta eller mejla för att få hjälp.