Id-kapning - så skyddar du dig
Id-kapning är ett av de vanligaste bedrägerierna i Sverige. Det kan leda till att du krävs på betalning för tjänster, produkter och lån som du inte har beställt.
- Var försiktig med hur och till vem du lämnar ut ditt personnummer och kreditkortsnummer. Det gäller även i mejl och i butiker.
- Kontrollera att du får tillbaka ditt eget kreditkort vid till exempel taxiresor och restaurangbesök.
- Välj fakturabetalning före förskottsbetalning med kreditkort när du handlar på nätet.
- Använd inte samma id och lösenord om du är inne på olika webbshoppar.
- Virusskydda din dator och klicka inte på länkar från okänd avsändare.
- Låna inte ut din mobiltelefon till okända.
- Släng inte dokument med person- och kontouppgifter i soporna eller pappersinsamlingen.
Spärra obehöriga från att göra adressändring
Att obehöriga ändrar en persons hemadress i syfte att kapa en persons identitet har blivit allt vanligare de senare åren.
Skatteverket har därför skapat en möjlighet att spärra obehöriga från att ändra din adress. Du kan välja att Skatteverket bara godkänner adressändringar som görs med e-legitimation.
Läs mer om detta och hur du gör på Skatteverkets sida.
Håll koll på brevlådan
- Lås din fysiska brevlåda för att undvika brevstöld.
- Som alternativ till fysisk brevlåda rekommenderar vi den digitala brevlådan Kivra.
Om du blivit utsatt för bedrägeri
Gör så här om du fått din identitet kapad:
- Gör en polisanmälan direkt.
- Spärra personnumret, kreditkort, konton och kreditupplysningar.
- Byt alla lösenord.
- Ta kontakt med de butiker, banker och finansbolag som kräver dig på pengar.
Hemförsäkringen gäller vid id-kapning
Du kan få hjälp via din hemförsäkring om du utsätts för identitetsstöld. Detta ingår i försäkringen:
- Rådgivning för att förebygga identitetsstöld.
- Assistans för att begränsa skada när en id-stöld ägt rum.
- Juridisk hjälp för att avvisa krav eller rätta till fel till följd av id-stöld.
Relaterade sidor
Senast uppdaterad 12 februari 2024