Försenat eller förlorat bagage

Om bagaget blir försenat på utresan kan du få en schablonersättning. Kom ihåg att göra en anmälan till flygbolaget direkt på flygplatsen.

Detta gäller om bagaget blir försenat

Du som har Stor hemförsäkring har ett reseskydd som gäller om ditt bagage blir försenat på utresan. 

  • Ersättningen betalas ut i form av schablonersättning, vilket innebär att du får en viss ersättning efter ett visst antal timmar, oavsett vad du hade i väskan.
  • Schablonersättningen gäller med ett maxbelopp per väska och ett sammanlagt maxbelopp per skadetillfälle. 
  • Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll. Har du flera reseförsäkringar, till exempel både i hemförsäkringen och genom ditt bank- eller kreditkort, kan du göra en skadeanmälan till båda bolagen.

Gör så här om bagaget saknas

  1. Gör en anmäl på flygplatsen omgående om ditt bagage inte kom fram genom att fylla i en PIR-rapport (Property Irregularity Report). 
  2. Spara mejl eller annan information som visar när din anmälan om försenat bagage gjordes och när det slutligen levererades till dig. 
  3. Begränsa dina utgifter. Flygbolaget behöver inte betala ersättning för dina merkostnader om de har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika att ditt bagage försenas eller förloras.
  4. Spara alla kvitton på de inköp du gör. Har du betalat resan med kort och har en reseförsäkring via kortföretaget, vill de ha kvitton på alla inköp du gjort för att kunna ersätta dina utlägg.

Vanliga frågor om bagage

Senast uppdaterad 4 maj 2022

Hjälpte denna information dig?

Vad saknade du?

Vi kan inte svara på kommentarer som lämnas här. Dina kommentarer används för att förbättra innehållet på sajten. Om du vill få svar på en fråga kontaktar du vår kundservice.

* Obligatoriskt fält
Formuläret skickas...