Fullmakt

Vi värnar om våra kunders uppgifter och integritet. Därför behöver vi en fullmakt när du företräder en annan person, för att du ska kunna ta del av försäkringsinformation och göra ändringar i någon annans försäkring.

Vad är en fullmakt?

En fullmakt innebär att någon ger en annan person tillåtelse att vidta vissa åtgärder för dennes räkning. På fullmakten ska det framgå:

  • vad som får göras med stöd av fullmakten
  • vilka parterna är med namn, adress och personnummer
  • giltighetstid för fullmakten

Fullmakten ska vara underskriven av alla parter.

Hur skaffar jag en fullmakt?

Vi kan skapa en digital fullmakt för dina försäkringar om du har bank-id. Ring vår kundservice på telefonnummer 0771-655 655 så hjälper vi dig.

Om du inte har bank-id kan du antingen kontakta en jurist eller så kan du använda en fullmaktsmall hos någon av de tjänster som finns på internet. Tänk på att en mall inte ersätter kunskapen hos en advokat eller annan jurist. De flesta fullmakter kan mejlas till oss men en del behöver skickas i original för att vara giltiga.

Vad gäller för mig?

Beroende på vad ditt ärende gäller kan vi behöva olika underlag som styrker att du får ta del av försäkringar som inte är dina egna. Här kan du läsa om hur du ska göra i olika situationer.

Dödsbo

När du kontaktar oss om en avliden persons försäkringar måste du visa att du har rätt att företräda dödsboet. Innan vi kan hjälpa dig med ärenden som rör ett dödsbo behöver du skicka följande handlingar till oss:

Ensam dödsbodelägare

  • Kopia på bouppteckningen

Flera dödsbodelägare

  • Kopia på bouppteckningen
  • Fullmakt

När du fyller i vårt kontaktformulär för dödsbon kan du beställa en digital fullmakt av oss.

Om du inte vill använda den digitala fullmakten rekommenderar vi att ladda ner och skriva ut en mall för fullmakt hos efterlevandeguiden.se.

Mer om dödsbo

Försäkringar i ett dödsbo - Så fungerar det

Vid frågor om försäkringar i ett dödsbo
– Ring 0770-77 80 88.

God man och förvaltare

En god man eller en förvaltare behöver styrka sin behörighet att företräda en annan person. Det kan göras genom att visa ett registerutdrag utfärdat av överförmyndaren eller genom ett förordnande av tingsrätt. 

Du kan skicka intyget via mejl till oss. Det går också bra att skicka via post, beskriv ditt ärende och skicka intyget till If, P10, 106 80 Stockholm.

Mejla oss som god man/förvaltare

Om du företräder en anhörig

Vi rekommenderar alltid att försäkringstagaren själv tar kontakt med oss, för att vi ska kunna hjälpa till på bästa sätt. Försäkringstagaren är den person som står på försäkringsbrevet och om någon annan kontaktar oss, till exempel en anhörig eller familjemedlem, kan vi behöva be om fullmakt eller hänvisa att försäkringstagaren ska kontakta oss själv.

Vi hjälper er att skapa en digital fullmakt

Om du ska företräda en anhörig kan vi skapa en digital fullmakt som försäkringstagaren signerar med hjälp av bank-id. Ring vår kundservice på 0771-655 655 så hjälper vi till.

Försäkringstagaren kan även mejla en fullmakt till oss. Det går också att posta den i original till:

If
P10
106 80 Stockholm

Om du vill ha fullmakten i retur, ange till vilken adress den ska skickas.

Mäklare, ombud och myndighet

Du som är försäkringsmäklare, ombud eller myndighet och företräder en privatperson postar fullmakt i original till If, P10, 106 80 Stockholm. Om du vill ha fullmakten i retur, ange till vilken adress den ska skickas. 

Mer att läsa

Hjälpte denna information dig?

Vad saknade du?

Vi kan inte svara på kommentarer som lämnas här. Dina kommentarer används för att förbättra innehållet på sajten. Om du vill få svar på en fråga eller om du behöver hjälp med något – kontakta kundservice.

* Obligatoriskt fält
Formuläret skickas...