Stöldskydda båten och motorn
Stöld av utombordsmotorer, båtar och utrustning är vanligt. Risken att drabbas är stor året om, men största risken är vid upptagning och sjösättning.
Stöld av utombordsmotorer, båtar och utrustning är vanligt. Risken att drabbas är stor året om, men största risken är vid upptagning och sjösättning.
Sunt förnuft till mer avancerad teknik, kan få tjuvarna att vända. Här får du 8 viktiga tips för hur du stöldskyddar din båt.
Det är vanligt att båtmotor och utrustning monteras under veckan och båten sjösätts nästkommande helg. Detta är ett guldläge för tjuvar. För att minska risken för stöld är det bäst att montera motor och annan stöldbegärlig utrustning samma dag som båten sjösätts.
För att kunna få full ersättning vid en stöld finns det några saker som är viktiga att tänka på:
Skrov- och motornummer behövs för att kunna identifiera vem båten eller motorn tillhör vid exempelvis stöld. Om båten eller motorn hittas eller stoppas av tullen blir det enklare för dig att få tillbaka det som är ditt.
Skrovnumret finns ofta under fenderlisten på akterspegelns högra sida. Båtar från 1998 har ett skrovnummer som är 15 tecken. Skrovnumret är båtens id/registreringsnummer. Exempel på skrovnummer:
NO-NKA99999G718
Den tredje sista siffran i tillverkningsåret kan bara vara samma eller mindre som den sista siffran.
Motornumret är placerad på olika ställen beroende på tillverkare, men har ofta tillverkningsåret som en del. Har du en inombordsmotor kan du bortse från att registrera motornumret.
Du kan komplettera din båtförsäkring med skrov- och motornummer på Mina sidor.
Sjöpolisen Rino Carlsson berättar om hur båtsamverkan fungerar.
Senast uppdaterad 13 juni 2023