Räckvidd - så långt kör du med elbil
Räckvidden varierar mellan olika elbilar. Läs om hur lång räckvidd en elbil brukar ha, hur den påverkas på vintern och hur kan du öka räckvidden själv.
Räckvidden varierar mellan olika elbilar. Läs om hur lång räckvidd en elbil brukar ha, hur den påverkas på vintern och hur kan du öka räckvidden själv.
En genomsnittlig elbil har en räckvidd på ungefär 30 mil, men det finns elbilar med räckvidd på över 70 mil. Hur långt elbilen går beror på många faktorer, bland annat:
Elbilar går i allmänhet kortare på vintern än på sommaren. Du får räkna med att räckvidden kan vara ungefär 20 till 30 % kortare. För att få så lång räckvidd som möjligt vintertid är det viktigt att elbilen är uppvärmd från start. Vid laddning av bilen under vintern bör du också använda förvärmning av batteriet.
Föbrukningen för elbilar är i genomsnitt 2 kWh per mil. Laddar du hemma för 1,5 kronor per kWh, så kostar en mil således 3 kronor för elen. Precis som för fossilbilar varierar förbrukningen mycket mellan olika modeller. De flesta elbilar ligger i spannet mellan 1,5 till 2,4 kWh per mil (WLTP).
Vilken hastighet och körstil du har är två faktorer som spelar in när vi pratar om räckvidd. Ju fortare du kör, desto mer energi går åt att driva bilen. Du kan köra upp till 10 mil längre i stadsmiljö, jämfört med om du kör på en motorväg.
Även yttre omständigheter som till exempel temperatur påverkar räckvidden. Vid kallt väder minskar räckvidden men det finns inget skäl till oro, dagens elbilar har räckviddsmätare så att du kan följa hur mycket laddning du har kvar i batteriet och hur långt du kan köra till nästa laddning i realtid.
Hastigheten spelar stor roll för vilken räckvidd du får. Bara genom att köra i 80 km/h istället för 90 km/h gör stor skillnad för att maximera räckvidden.
Luftkonditionering och stolsvärme påverkar räckvidden. Medan inredning såsom lampor och underhållningssystemet har en marginell påverkan på batteriet. Genom att sänka värmen med ett par grader är det möjligt att klämma ut några kilometer extra per laddning.
Undvik snabba accelerationer och lär dig att släppa upp gasen i god tid innan ett rödljus och rulla mot ett stopp.
I uppförsbacke måste motorn jobba extra hårt. I nedförsbacke är det dock helt andra förutsättningar. I en del elbilar laddas batteriet automatiskt när du bromsar eller saktar ner (motorbromsar).
Om du har kört slut på el så behöver du hjälp med bärgning till närmaste laddstation. Bärgning och assistans ingår i vår försäkring för elbilar. Om du har valt Stor Bilförsäkring eller tillägget Hyrbil och vägassistans betalar du ingen självrisk för bärgningen.