Använd din sjukvårdsförsäkring

Vi hjälper dig som vill använda din sjukvårdsförsäkring, oavsett om den är tecknad som privatperson eller via din arbetsgivare. Du kan få sjukvårdsrådgivning och hjälp att boka specialistvård.

Du får hjälp av Vårdplaneringen som är bemannad med legitimerade sjuksköterskor och resurser inom rehabilitering exempelvis fysioterapeuter.

Medicinsk rådgivning och vård

Självhjälp och tidsbokning av chatt dygnet runt

Du loggar in med bank-id, svarar på frågor och beskriver dina besvär. Därefter sker en första bedömning av ditt vårdbehov. Du kan bli rekommenderad egenvård, kontakt med akutmottagning eller möjlighet att boka tid för vidare chatt med oss.

Få en bedömning av ditt vårdbehov via Vårdhjälpen

Sjukvårdsrådgivning via telefon

Du kan få rådgivning dygnet runt. Vårdplanering och bokning av vård hjälper vi dig med helgfria vardagar 8.00-16.00. Du får prata med legitimerade sjuksköterskor och resurser inom rehabilitering, exempelvis fysioterapeuter.

Telefonnummer: 020-620 620

Hjälp i pågående ärende

Kontakta vårdgivaren i första hand

Om du har blivit bokad till en vårdgivare genom oss, kommer du att få information om nästa steg i din utredning eller behandling direkt från vårdgivaren. Vi rekommenderar att du i första hand kontaktar vårdgivaren för mer information om ditt ärende, samt för att boka återbesök eller förnya recept.

Du kan avboka eller omboka vårdbesök själv

Du kan av- eller omboka ditt vårdbesök via den länk du fått i bokningsbekräftelsen. Ändring kan göras under helgfria vardagar, fram till 24 timmar innan bokad tid. Vid operation ska avbokning ske senast tre arbetsdagar innan. Det är viktigt att du följer vårdgivarens instruktioner. Sen eller utebliven avbokning debiteras.

Kvinna vid datorn

Behöver du hjälp av oss?

Kontakta oss om du har frågor om till exempel fullmakt, självrisk och ersättning.

Få ersättning genom sjukvårdsförsäkringen

Här kan du ansöka om ersättning för utlägg du haft i samband med vård. Till exempel utgifter för patientavgifter och receptbelagda läkemedel.

Frågor och svar

Så här arbetar vi – för din skull

Det är viktigt för oss att du alltid känner dig trygg, omhändertagen och får den hjälp du behöver. 

Identifiering

Eftersom vi hanterar känsliga personuppgifter och journaler behöver vi alltid identifiera att vi har kontakt med rätt person. Detta för att skydda din integritet.

Tystnadsplikt

Vi har alltid tystnadsplikt och du behöver aldrig oroa dig för att exempelvis din arbetsgivare ska veta att du har ett sjukvårdsärende hos oss.

Sjuksköterska

Samtal spelas in

Vi vill också göra dig uppmärksam på att samtal till och från oss spelas in för att dokumentera vad som har kommunicerats.

Fullmakt för din säkerhet

Vi behöver ditt samtycke genom en fullmakt för att kunna driva ditt sjukvårdsärende. Detta för att vi ska kunna inhämta medicinsk information från vårdgivare och bland annat ta del av remisser och journaler.