Använd din sjukvårdsförsäkring
Vi hjälper dig som vill använda din sjukvårdsförsäkring, oavsett om den är tecknad som privatperson eller via din arbetsgivare. Du kan få sjukvårdsrådgivning och hjälp att boka specialistvård.
Du får hjälp av Vårdplaneringen som är bemannad med legitimerade sjuksköterskor och resurser inom rehabilitering exempelvis fysioterapeuter.
Hur kan vi hjälpa dig?
Medicinsk rådgivning och vård
Självhjälp och tidsbokning av chatt dygnet runt
Du loggar in med bank-id, svarar på frågor och beskriver dina besvär. Därefter sker en första bedömning av ditt vårdbehov. Du kan bli rekommenderad egenvård, kontakt med akutmottagning eller möjlighet att boka tid för vidare chatt med oss.
Få en bedömning av ditt vårdbehov via Vårdhjälpen
Sjukvårdsrådgivning via telefon
Du kan få rådgivning dygnet runt. Vårdplanering och bokning av vård hjälper vi dig med helgfria vardagar 8.00-16.00. Du får prata med legitimerade sjuksköterskor och resurser inom rehabilitering, exempelvis fysioterapeuter.
Telefonnummer: 020-620 620
Hjälp i pågående ärende
Kontakta vårdgivaren i första hand
Om du har blivit bokad till en vårdgivare genom oss, kommer du att få information om nästa steg i din utredning eller behandling direkt från vårdgivaren. Vi rekommenderar att du i första hand kontaktar vårdgivaren för mer information om ditt ärende, samt för att boka återbesök eller förnya recept.
Du kan avboka eller omboka vårdbesök själv
Du kan av- eller omboka ditt vårdbesök via den länk du fått i bokningsbekräftelsen. Ändring kan göras under helgfria vardagar, fram till 24 timmar innan bokad tid. Vid operation ska avbokning ske senast tre arbetsdagar innan. Det är viktigt att du följer vårdgivarens instruktioner. Sen eller utebliven avbokning debiteras.
Behöver du hjälp av oss?
Kontakta oss om du har frågor om till exempel fullmakt, självrisk och ersättning.
Få ersättning genom sjukvårdsförsäkringen
Här kan du ansöka om ersättning för utlägg du haft i samband med vård. Till exempel utgifter för patientavgifter och receptbelagda läkemedel.
- Ansök om ersättning
- Apply for reimbursement (In English)
Frågor och svar
Så här arbetar vi – för din skull
Det är viktigt för oss att du alltid känner dig trygg, omhändertagen och får den hjälp du behöver.
Identifiering
Eftersom vi hanterar känsliga personuppgifter och journaler behöver vi alltid identifiera att vi har kontakt med rätt person. Detta för att skydda din integritet.
Tystnadsplikt
Vi har alltid tystnadsplikt och du behöver aldrig oroa dig för att exempelvis din arbetsgivare ska veta att du har ett sjukvårdsärende hos oss.
Samtal spelas in
Vi vill också göra dig uppmärksam på att samtal till och från oss spelas in för att dokumentera vad som har kommunicerats.
Fullmakt för din säkerhet
Vi behöver ditt samtycke genom en fullmakt för att kunna driva ditt sjukvårdsärende. Detta för att vi ska kunna inhämta medicinsk information från vårdgivare och bland annat ta del av remisser och journaler.