Detta kan du göra om renoveringen eller reparationen blev felaktig
Om du beställt en tjänst av ett företag t.ex. renovering av ett badrum, och du anser att det blev felaktigt har du rätt att reklamera det. Det gör du enklast genom att kontakta den som utfört arbetet och framföra ditt klagomål. Du måste klaga på felet inom rimlig tid från det att du upptäckt felet eller borde ha märkt felet. För tjänster på byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget blev klart.
Tjänsten är felaktig om:
- Resultatet inte är fackmässigt utfört.
- Företaget inte har utfört tjänsten enligt de säkerhetsföreskrifter (i t.ex. lagtext eller föreskrifter från myndigheter och EG-förordningar) som gäller.
- Tjänsten inte stämmer överens med vad du och säljaren har avtalat.
- Tjänsten har utförts i strid mot förbud i produktsäkerhetslagen.
- Företaget inte har utfört tilläggsarbete som det är skyldigt att utföra för att undvika allvarlig skada.
- Resultatet inte stämmer överens med uppgifter som lämnats i marknadsföring av företaget eller för företagets räkning.
Om en tjänst är felaktig kan du som köpare av tjänsten ha rätt att hålla inne betalningen, kräva avhjälpande av felet, göra avdrag på priset eller häva avtalet. Dessutom finns en rätt att kräva skadestånd.
Vid om- eller tillbyggnationer (småhusentreprenad)
När du bygger till eller bygger nytt hus, så kallad småhusentreprenad, gäller särskilda regler som finns i konsumenttjänstlagen 51-61 §§. När entreprenaden är slutförd ska en slutbesiktning göras och behovet av och tiden för att göra reklamation är till viss del beroende av denna. Eventuell garanti brukar finnas i entreprenadkontraktet, så börja med att titta i det.
Beträffande småhusentreprenader finns det en tvåårig presumtionsfrist (enligt 59 § konsumenttjänstlagen) som i korthet anger att om ett förhållande som avses i 9-11 §§ visar sig inom två år från slutbesiktning eller, om sådan inte genomfördes, från det att arbetena avslutades, anses entreprenaden felaktig.
Detta gäller dock inte om företaget kan göra sannolikt att förhållandet beror på en olyckshändelse eller jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande från din sida.
Information från Konsumentverket
Mer information om tjänster utförda av hantverkare finns på Konsumentverkets sida hallakonsument.se.
Här finns även Hantverkarformuläret som är bra att använda som mall när du som konsument ingår ett avtal gällande t.ex. reparation eller ombyggnation.