Vid sjukdom, skador eller kris

Vanliga frågor och svar om du blir sjuk, skadar dig eller hamnar i en krissituation utomlands.

När något har inträffat på tjänsteresan

Jag har drabbats av sjukdom/olycka och kan inte resa hem - vad gäller?

Det är viktigt att du kontaktar oss för godkännande samt hjälp att planera och arrangera din ändrade hemresa.

Nära anhörig har blivit akut sjuk - kan jag resa hem?

Försäkringen omfattar merkostnader för hemresa om en nära anhörig på hemorten oväntat drabbats av livshotande sjukdom, livshotande olycksfall eller avlider. Försäkringen ersätter flygresa i ekonomiklass.

Tandvärk under tjänsteresan - vad täcker försäkringen?

Försäkringen täcker akut temporär tandbehandling. Med temporär behandling menas tillfällig behandling som är nödvänlig för att mildra den akuta situationen. Ersättning lämnas upp till 10 000 kronor för nödvändig behandling som lindrar akuta besvär som uppstår under tjänsteresan. Permanent behandling så som fyllningar, rotbehandling, kronor och andra långtidsbehandlingar omfattas inte av tjänstereseförsäkringen.

Vad gör jag om jag blivit sjuk eller skadad utomlands?

Vid en akut situation kontakta alltid det lokala larmnumret för hjälp. När situationen är under kontroll och du behöver ytterligare assistans rekommenderar vi dig att kontakta oss för konsultation och vägledning.

Vi finns tillgängliga dygnet runt och kan hjälpa dig att ställa betalningsgarantier direkt till vårdgivaren. Vid mindre akuta besök kan du boka in och betala för besöket själv.

Tänk på att spara kvitton och medicinska dokument för att kunna skicka in till oss när du skickar in din anmälan.

Vilka kliniker kan jag vända mig till utomlands?

Vi rekommenderar att du kontaktar oss. Vi vägleder och hjälper dig med val av klinik. Vi är specialiserade på vård utomlands och kan hjälpa dig välja en kvalitetssäkrad samarbetsklinik i det land du befinner dig. Vi har samarbeten med kliniker över hela världen och kan assistera dig med dina vårdbehov samt i de flesta fall ställa betalningsgarantier direkt till kliniken.

Vid en krissituation

Krissituation utomlands - hur ska jag agera?

Om en terrorattack eller annan typ av krissituation/katastrof inträffar i landet du befinner dig, bör du i första hand kolla av med din arbetsgivare om det finns några riktlinjer du bör följa från företaget.

Ta del av information från landets myndigheter.

Om du är i behov av vård eller evakuering kontaktar du oss. Vi finns tillgängliga dygnet runt. Tänk på att spara kontaktuppgifterna till oss innan du reser iväg.

Covid 19 tester och intyg

Tjänstereseförsäkringen omfattar tester som en del av behandlingen för personer som uppvisar symptom förenliga med infektionen. Test i samband med t.ex. intyg omfattas inte av försäkringen. 

Utlägg under resan

Omfattas transport till och från vårdgivare/sjukhus?

Ja, försäkringen omfattar nödvändiga och skäliga resor till och från vårdgivare/sjukhus. Försäkringen ersätter också ambulanstransport vid akuta situationer. 

Behöver jag lägga ut för vårdkostnaderna själv?

Om du kontaktar oss kan vi ställa en betalningsgaranti direkt till vårdgivaren för dina behandlingskostnader. Detta innebär att vi tar hand om fakturan och du behöver inte själv lägga ut kostnaden.

I vissa länder och till vissa kliniker har vi inte möjlighet att ställa en betalningsgaranti direkt till vårdgivaren. Du måste då själv betala för vården och göra en anmälan till oss i efterhand. Tänk på att spara kvitton och dokumentation för behandlingen.

*All information är baserad på de generella villkoren för tjänstereseförsäkringen. Tänk på att din arbetsgivare kan ha valt särskilda villkor för er försäkring.

Relaterat innehåll